Oogvereniging pleit bij Tweede Kamer voor bruikbaar OVpay

Openbaar vervoer
Geplaatst op: 8 december 2022 Man met gele jas stok en hond loopt richting poortjes op station

Donderdag 15 december spreekt de Tweede Kamer over het spoor. De Oogvereniging vraagt hierbij aandacht voor de toegankelijkheid van de nieuwe manieren van betalen in het openbaar vervoer.

Onze boodschap is: voorkom dezelfde problemen als bij de invoering OV-chipkaart, zorg dat het nieuwe systeem van begin af aan bruikbaar en toegankelijk is.

Leren van de OV-chipkaart

De introductie van de OV-chipkaart in Nederland had voor mensen met een beperking grote gevolgen omdat het systeem in de beginfase geheel ontoegankelijk en onbruikbaar was. Na veel overleg, actie en onderzoek is het systeem beter bruikbaar gemaakt voor slechtziende en blinde mensen. Dit is helaas achteraf gedaan door speciale producten in te voeren. Deze situatie was allesbehalve optimaal.

Bruikbaar en toegankelijk OVpay

De Oogvereniging pleit ervoor dat de staatssecretaris als opdrachtgever voor het nieuwe OV-betalen de toegankelijkheid en bruikbaarheid van het nieuwe systeem gaat borgen door:

1. Het huidige betaalsysteem (OV-chip) pas uit te zetten als het nieuwe betaalsysteem (OVpay) in zijn geheel, inclusief website, app en in- en uitcheckapparatuur, bruikbaar en toegankelijk is voor iedereen, inclusief mensen met een (visuele) beperking. De speciale producten die er nu zijn mogen ook alleen uitgezet of afgeschaald worden als er een goed alternatief wordt geboden in het nieuwe systeem. De toegankelijkheidsexperts en belangenorganisaties hebben hier een doorslaggevend advies in.
  2. De bruikbaarheid en toegankelijkheid vanaf het begin van alle ontwikkelingen te laten testen door zowel experts op dit gebied als door ervaringsdeskundige gebruikers van het OV.