Patiënteninspiratiedag bij Janssen

Ervaringsverhaal
Retinitis pigmentosa
Geplaatst op: 5 oktober 2023

Farmaceut Janssen vindt het belangrijk om elk jaar in gesprek te gaan met verschillende patiënten. Ze willen de inzichten en ervaringen van chronische patiënten gebruiken om nog meer geïnspireerd te raken voor hun ontwikkeling van medicijnen. In september was het thema ‘Chronische-aandoening, werk en taboe’. Naast het belang als partner in de zorg, vinden ze het ook belangrijk om een betrokken werkgever te zijn.

Binnen de chronische aandoeningen viel dit jaar ook de keuze op een retina-aandoening en werd de Oogvereniging benaderd. Ik mocht op deze dag in Breda mijn ervaringen delen in met groep geïnteresseerden. Iedereen kon daarna vragen stellen die vaak nieuwe vragen opriepen. Dat was een spannend uur voor mij!

De overige onderdelen gaven alle deelnemende patiënten veel informatie en herkenning. Twee medewerkers van Janssen spraken over hun ziekte en de gevolgen hiervan in hun werk, een arts sprak over mogelijkheden op de werkvloer en de directeur gaf zijn visie op collegiaal begrip, openheid en veiligheid.

Natuurlijk is gesproken over verdriet, pijn en tegenslag, maar waren positiviteit, transparantie en vertrouwen in mogelijkheden de indrukken die ik heb meegekregen van deze bijzondere patiëntinspiratiedag.

Door: Lilian Reijven-van As, vrijwilliger Oogvereniging