Pilot met kleiner stembiljet in vijf gemeenten

Verkiezingen
Geplaatst op: 11 maart 2024 voorbeeld van een nieuw stembiljet. het past op een A3 en vereist twee rode bolletjes. bovenaan kruist de stemmer een partij aan en daaronder een kandidaatsnummer

De Oogvereniging is betrokken bij een pilot met een kleiner stembiljet. Het grote, onhandige stembiljet zou daardoor verleden tijd kunnen worden. Goed nieuws voor mensen met een visuele beperking, omdat zowel stemmen met als zonder een stemmal eenvoudiger wordt. Ook het tellen van de stemmen verloopt sneller. Lees meer over het nieuwe stembiljet.

Twee rondjes zetten

Het nieuwe stembiljet heeft een A3-formaat en vereist twee bolletjes van de stemmer. Eén voor de gekozen partij, en één voor de gekozen kandidaat in de vorm van een kandidaatsnummer. Het biljet bevat geen namen meer om ruimte te besparen. Het opzoeken van het kandidaatsnummer doe je middels het bijgeleverde boekje.

Beter toegankelijk

Het stembiljet is veel kleiner en overzichtelijker dan het oude biljet. De letters zijn groter en beter leesbaar. Daarnaast is het veel beter en makkelijker bruikbaar met de stemmal, welke steeds opnieuw gebruikt kan worden. Hoe goedkoper en universeler de stemmal, des te meer gemeenten geneigd zijn een stemmal aan te schaffen.

Pilot in vijf gemeenten

De gemeenten Alphen aan den Rijn, Boekel, Borne, Midden-Delfland en Tynaarlo zijn als eerste aan de beurt. Zij testen het stembiljet tijdens de pilot tijdens de volgende verkiezingen van 6 juni. Vervolgens wordt het gebruik ervan geëvalueerd. Bij de daarop volgende verkiezing moet het stembiljet overal gebruikt worden.

Verkiezingen

De Oogvereniging zet zich in voor toegankelijke verkiezingen

Bekijk onze standpunten