Rapper Diggy Dex in speciale Libelle-bijlage van Oogvereniging en Oogfonds

Geplaatst op: 16 september 2021

“Voor veel mensen is goed zicht een vanzelfsprekendheid. En hoewel er goed te leven valt met mijn oogaandoening, weet ik wel dat dát absoluut niet zo is”, vertelt Diggy Dex in de Libelle-bijlage. Door de erfelijke oogziekte retinoschisis ziet hij nog maar 30 procent.

Alert zijn

Het Oogfonds en de Oogvereniging slaan met deze Libelle-bijlage de handen ineen om aandacht te vragen voor ogen. In de bijlage lees je inspirerende ervaringsverhalen van mensen met een oogaandoening, leuke en nuttige weetjes én tips voor een gezonde leefstijl van prof. dr. Caroline Klaver (Erasmus MC).

Monique van Bijsterveld, directeur-bestuurder Oogfonds:

​“We gaan wel jaarlijks naar de tandarts, maar laten onze ogen nauwelijks controleren. Ons gebit lijkt hierdoor veel belangrijker dan onze ogen, terwijl de impact van slecht of niet meer kunnen zien véle malen groter is! Hier moet verandering in komen.”

Luuk Jan Boon, directeur Oogvereniging:

”Kan ik blijven autorijden? Kan ik mijn werk blijven doen? Dat zijn de grootste angsten van mensen met een oogziekte. Hoe confronterend ook, we moeten écht alert zijn als het om onze ogen gaat.”

Oogcheck!

Check je ogen regelmatig op alarmsignalen. Door er op tijd bij te zijn kun je vaak veel schade voorkomen!

Komen er oogaandoeningen in de familie voor, zoals glaucoom en maculadegeneratie? Heb je diabetes of een bril sterker dan -6? Wees dan extra alert en laat je ogen regelmatig controleren bij een optometrist.

Uit nieuw wetenschappelijk onderzoek blijkt dat leefstijl een grotere invloed op de ooggezondheid heeft dan werd gedacht. Beweging, voeding, buiten zijn en het beschermen van de ogen (UV, vuurwerk, tijdens het klussen, schermgebruik) zijn als verzorging net zo belangrijk als het dagelijks poetsen van tanden!

Libelle-bijlage

Met de Libelle-bijlage willen de Oogvereniging en het Oogfonds de grote groep Nederlanders bereiken die goed zien nog als een vanzelfsprekendheid ervaren. “Neem je ogen niet voor lief en controleer ze regelmatig!” Het bereik van Libelle is 1,4 miljoen.

De Libelle-bijlage is ingevoegd in de reguliere Libelle (41) die vanaf donderdag 16 september in de winkel ligt.

De Libelle-bijlage is ook beschikbaar in gesproken vorm, braille en grootletter via Passend Lezen. Deze bijlage verschijnt via Passend Lezen bij editie 42 van de Libelle. Klanten van Passend Lezen die geabonneerd zijn op de Libelle ontvangen de bijlage automatisch bij editie 42. Bent u klant bij Passend Lezen en wilt u ook een abonnement op de Libelle? Of wilt u meer weten over Passend Lezen? Ga naar www.passendlezen.nl.