Reizen met een abonnement verandert

Geplaatst op: 18 oktober 2022

Het vinden van de in- en uitcheckpaaltjes is voor blinde en slechtziende reizigers een lastige opgave. Vandaar dat NS zo’n 10 jaar geleden twee speciale abonnementen had geïntroduceerd voor blinde en slechtziende reizigers om problemen met in- en uitchecken op te lossen. Eén van deze speciale abonnementen, OV-chip Plus, verdwijnt.

De andere blijft wel. Dat is de NS Business Card voor blinden en slechtzienden.

Op aandringen van de Oogvereniging komt er per 1 november 2022 een NS Flex-abonnement voor blinden of slechtzienden. En de keuzedagen voor ouderen worden op papier toegestuurd.

OV-chip Plus abonnement verdwijnt

Vanaf januari 2023 kun je niet meer met OV-chip Plus reizen. Eind september kregen de OV-chip Plus-houders hierover een mail van NS. De schatting is dat 300 mensen dit abonnement gebruiken.

NS heeft besloten te stoppen met het OV-chip Plus-abonnement omdat mensen met een visuele beperking in de afgelopen 10 jaar steeds beter gebruik kunnen maken van de poortjes en paaltjes. Er zijn op alle stations geleidelijnen aangelegd naar de poortjes en paaltjes. Ook zijn er intussen nieuwe abonnementsvormen ontwikkeld, waarbij een gemiste check-uit automatisch gecorrigeerd wordt.

Wat zijn de mogelijkheden?

De NS biedt twee alternatieven voor blinde en slechtziende reizigers die problemen ondervinden met het in- en uitchecken bij de treinreis: de NS-Business Card voor blinden en slechtzienden en het NS-flex-abonnement voor blinden en slechtzienden. Bij beide abonnement zet je geen saldo op je kaart. Het eerste abonnement bestaat al langer, het tweede is er vanaf 1 november 2022.

• Bij de NS-Business Card voor blinden en slechtzienden wordt een gemiste in- of uitcheck onbeperkt en automatisch gecorrigeerd door het serviceloket voor blinden en slechtzienden van Translink voor zowel trein als bus/tram/metro.
  • Sommige reizigers met een visuele beperking geven de voorkeur aan NS Flex boven de NS-Business Card. Bij NS Flex wordt een gemiste in- of uitcheck automatisch gecorrigeerd aan de hand van jouw reisgeschiedenis. Speciaal voor mensen met een visuele beperking is het aantal check-ins/check-uits dat gecorrigeerd kan worden, naast de automatische correctie, opgehoogd van 3x per jaar naar 10x per jaar. Mocht dit vaker nodig zijn, dan zoekt NS contact met de reiziger om te kijken waarom het niet goed gaat met het in-/uitchecken.
  • Sommige OV-chip Plus-ouders hebben keuzedagen voor mensen vanaf 60 jaar. Om deze klanten verder tegemoet te komen en zolang de kaartautomaten niet zijn aangepast voor mensen met een visuele beperking, worden de keuzedagen zonder extra kosten op papier toegestuurd. Je hoeft dan niet naar de kaartautomaat om een keuzedag te activeren.

Meer informatie

Voor algemene informatie over de speciale abonnementen voor reizigers die blind of slechtziend zijn kan je terecht bij de Ooglijn.

Voor een persoonlijk advies over het overstappen naar een ander abonnement, verwijzen we je naar NS. In de maand november neemt NS contact met je op als je een OV-chip Plus-abonnement hebt en je telefoonnummer bij NS bekend is. In dit telefoongesprek wordt besproken welk alternatief het beste bij je past.

Wil je je hierop voorbereiden kijk dan op www.ns.nl/ovchipplus/.

De Oogvereniging heeft afgesproken met NS na een half jaar te bespreken hoe het verloopt en hoe knelpunten die nog boven water komen opgelost kunnen worden.