Slimme routegeleiding op treinstations

Openbaar vervoer
Geplaatst op: 27 juli 2022

ProRail is een proef gestart om blinde en slechtziende reizigers gemakkelijker door een station te laten navigeren. Zeker bij complexe stations hebben reizigers met een visuele beperking moeite om hun weg te vinden. In juni 2022 vonden op station Den Haag Centraal de eerste proeven plaats die moeten uitwijzen wat in de toekomst de beste techniek is. Maar voordat het zover is moet de techniek van de geteste navigatiesystemen nog verbeterd worden.

Dat is één van de uitkomsten die staan in het testrapport ‘Slimme routegeleiding op treinstations’ dat door de Oogvereniging is aangeboden aan ProRail.

Test Den Haag Centraal

In twee dagen tijd werden drie systemen voor indoornavigatie getest en vergeleken door 24 testers met een visuele beperking. Bij elk systeem gebruik je een smartphone, maar bij de drie geteste systemen verschilt de achterliggende techniek. De proef in Den Haag leverde nog geen ‘winnend’ systeem op. Geen van de drie systemen werkt momenteel volledig en er zit geen systeem tussen waar de gehele doelgroep van slechtziende en blinde reizigers bij gebaat is. Ook het gebruikersgemak is nog niet optimaal. Een ervaren nadeel is bijvoorbeeld dat je met je smartphone open en bloot door het stationsgebied loopt en handen te kort komt.

Alle testers liepen elk drie verschillende testroutes met steeds een ander navigatiesysteem. Zij werden daarbij geobserveerd door ervaren mobiliteitsbegeleiders van Visio en Bartiméus. De testers waren unaniem enthousiast en juichen deze ontwikkeling van harte toe. Zij werden direct na het lopen van de testroutes geïnterviewd en noemden de meest en minst positieve ervaring per systeem.

Welk systeem de testers voor de toekomst het beste vinden, verschilt nogal per tester. Dat hangt onder meer af of deze tester blind of slechtziend is, wel of niet gebruik maakt van geleidelijnen op het station en de eisen die iemand stelt aan het gebruikersgemak.

Drie systemen met verschillende technieken

Bij de proef werd gebruik gemaakt van indoornavigatie. Op verzoek van ProRail legden drie leveranciers een elektronisch navigatiesysteem aan op en om station Den Haag Centraal.

Alle drie de systemen maken gebruik van de camera- of bluetoothverbinding van een smartphone. Hiermee moet een blinde of slechtziende reiziger eenvoudig zijn weg kunnen vinden naar de bus, tram of treinperrons of naar faciliteiten op een stations zoals een toilet.

Zo wordt er een techniek beproefd die de omgeving vergelijkt met een vooraf gemaakte puntenwolk. Door beeldherkenning via de camera weet de app waar de reiziger zich bevindt waarna het onder begeleiding van zijn digitale hulp de route kan vinden.

Een andere proef werkt via bluetooth-bakens die een signaal uitzenden. Hiermee kan de reiziger ook moeiteloos door een station navigeren. Deze techniek werd in 2015 al op Schiphol toegepast om alle reizigers via de app te ondersteunen bij het vinden van de diensten en faciliteiten op de luchthaven.

Er was een techniek die werkt met stickers die voorzien zijn van een QR-kleurencode. De smartphone herkent deze code en berekent de afstand tot de code stickers. Op basis van die informatie kan de reiziger zijn weg vinden.

Webinar

In februari 2022 organiseerde de Oogvereniging een webinar over elektronische navigatie in de stationsomgeving.

Tijdens het eerste deel van de webinar over elektronische navigatie wordt uitgelegd waarom GPS niet (goed) werkt op en om het station en wordt dieper ingegaan op de verschillende systemen en achterliggende technieken. Dat zijn dezelfde die gebruikt zijn tijdens de test op Den Haag Centraal.

In het tweede deel van de webinar wordt antwoord gegeven op de vragen van de deelnemers.

In de media

Lees het persbericht Test navigatietechnieken voor reizigers met een visuele beperking van ProRail.