Start sporten voor mensen met een visuele beperking in West-Friesland en (ruime) omgeving / Sport Unlimited

Geplaatst op: 23 september 2021

Vanaf augustus 2020 kent onze vereniging ook gym/bewegen voor mensen met een verstandelijke beperking (Special Gym). Sinds begin juni 2021 heeft Vek-Wik ook gym voor mensen met een fysieke beperking (Gym Extra).

Het motto bij Vek-Wik is dat in principe een ieder moet kunnen sporten. Daarom wordt momenteel onderzocht of ook sporten/bewegen voor mensen met een visuele beperking kan worden gerealiseerd (Sport Unlimited).

Vek-Wik heeft hiervoor de samenwerking gezocht met de heer Rob Wouters van Oogcentrum Noordholland, Oogvereniging Noord-Holland, Gehandicaptensport Nederland en Accessibility onderdeel van Bartiméus.

Rob Wouters, oogarts en eigenaar Oogcentrum Noordholland: ‘Een fantastisch initiatief waar wij graag aan meewerken. Wij zullen dan ook onze kennis en expertise inzetten om actief betrokken te zijn. Samenwerken en “bewegen” is belangrijk om van deze initiatieven een succes te maken’.

Annemarie de Hoogt, voorzitter van Oogvereniging Noord-Holland  :  ‘Gymvereeniging Vek-Wik maakt met dit initiatief sport en bewegen echt voor iedereen mogelijk. Een aanrader! Oogvereniging Noord-Holland stimuleert van harte dit initiatief en beveelt een ieder in de regio aan om vooral mee te doen!’

Francis Ter Horst, projectleider en adviseur toegankelijkheid Accessibility onderdeel van Bartiméus: ‘Sporten en bewegen is meer dan je lijf fit houden. Het is ook een sociale activiteit. Het is mooi om te zien als een sportvereniging ruimte maakt om ook mensen met een visuele beperking mee te laten doen. Sporten met een visuele beperking vraagt soms wat extra ondersteuning maar met de juiste aanpassingen is  (bijna) alles mogelijk’.

Floor van Lin, medewerker sportontwikkeling van Gehandicaptensport Nederland:

‘Sport is fantastisch om te doen en te beleven. Dat geldt voor iedereen. De sportparticipatie van mensen met een visuele beperking blijft echter achter bij die van mensen zonder beperking. We zijn heel blij om te zien dat Vek-Wik toegankelijk aanbod voor iedereen creëert. Gehandicaptensport Nederland juicht deze initiatieven toe en ondersteunt hier graag bij.

Vooralsnog dient eerst duidelijk te worden of inwoners met een visuele beperking in West-Friesland en (ruime) omgeving behoefte hebben aan sporten/bewegen in groepsverband.

Bij sporten/bewegen voor mensen met een visuele beperking sport iedereen op eigen tempo en niveau. Vanuit een basis van plezier en zelfvertrouwen wordt gewerkt aan het verbeteren van de motoriek en het uitbreiden van bewegingspatronen. Iedere deelnemer is uniek en krijgt de aandacht en tijd die nodig zijn om binnen de groep te aarden.

De les bestaat uit bewegen, fitness en spelvormen. Naast het belang van bewegen staat vooral plezier centraal. De lessen staan onder leiding van deskundige en enthousiaste lesgevers.

Het is bedoeling dat in januari 2022 wordt gestart. Zo mogelijk nog eerder.

De lessen vinden plaats elke woensdag van 16.00 tot 17.00 in de  gymzaal van wijkcentrum De Bonte Veer, Wielewaal 1 te Enkhuizen. De gymzaal is op de eerste verdieping en uitstekend bereikbaar met een lift. Direct bij het wijkcentrum is voldoende parkeergelegenheid.

De lessen zijn bedoeld voor alle leeftijden.

Uniek bij deze tak van sporten is de samenwerking met het wijkcentrum. Hier kan de begeleider van de sporter desgewenst een kopje koffie/thee/frisdrankje nuttigen tijdens de les en kan de sporter na de les even gezellig nazitten ten behoeve van de sociale contacten.

Welwonen Enkhuizen neemt eventueel gewenst vervoer van en naar het NS-station Enkhuizen voor haat rekening.

Interesse? Aanmelden? Of vragen?
Neem dan contact op met Hans de Vries, voorzitter van gymvereniging Vek-Wik (voorzitter@vekwik.nl / 06-83205270)