Stichting Oren en Ogen tekort

Geplaatst op: 10 mei 2022

Ik had zelf nog nooit van deze stichting gehoord, maar tijdens de lessen bij Anna Hakvoort in Langbroek waar ik steeds meer leer over het werken met hout, krijg ik ook vaak tips over kunstenaars en praten wij dus ook regelmatig over allerlei zaken die te maken hebben met het beeldhouwen. Via haar hoorde ik over deze stichting en heb ik eens een kijkje op de website genomen. Hier vond ik o.a. de digitale museumgids over toegankelijke musea (zie hiervoor de link ‘Musuem4all’).

De stichting is opgericht in 2019 en met de oprichting hebben zij direct de website van museum4all overgenomen die is opgezet door Karlijn de Winter en Marjolein Kal. Aangezien zij niet meer de capaciteit hadden om deze website bij te houden is dit ondergebracht bij stichting Oren en Ogen tekort en dus is deze online museumgids nu onderdeel van hun website. Gelukkig gaan steeds meer musea aan de slag met toegankelijkheid en dan is het goed dat mensen met een visuele en/of auditieve beperking weten welke musea voor hen toegankelijk zijn. Stichting Oren en Ogen tekort probeert het belang van deze site aan de musea mee te geven, maar dat blijft lastig. Toch zullen zij hier dit jaar weer actief mee aan de slag gaan.

Daarnaast doet stichting Oren en Ogen tekort nog veel meer. Ik was zeker benieuwd of zij mij naast de informatie over toegankelijke musea waar bijvoorbeeld beelden worden tentoongesteld nog andere waardevolle informatie konden geven en dus heb ik contact met hen gezocht. Op basis hiervan kreeg ik al snel een goede indruk van de veelzijdigheid van deze stichting.

Wat doet stichting Oren en Ogen tekort nog meer?

Zij organiseert stadswandelingen.
De stichting ontwikkelt zintuiglijke stadswandelingen die je kunt beleven met al je zintuigen. Deze wandelingen worden gegeven door slechtziende en dove stadsgidsen.

Zij organiseert ervaringsdagen.
Tijdens een dagvullend programma worden mensen meegenomen in de beleving van een museum als je blind of slechtziend bent. Dit programma dat speciaal is ontwikkeld voor museummedewerkers zorgt voor meer bewustwording en geeft hands-on tips hoe zij aan de slag kunnen om bezoekers met een visuele beperking een warm welkom te geven.

Zij organiseren gebarentours.
Niet alleen de stadswandelingen worden in gebarentaal gegeven. Het is namelijk ook mogelijk om in een museum een gebarentour te volgen. Zij helpen musea dus bij het omzetten van audiotours in gebarentaal. Met behulp van deze gebarentours kunnen zij ook tours aanbieden in gebarentaal zodat ook mensen die gebarentaal als moedertaal hebben, de tours kunnen volgen.

Zij bieden ondersteuning als het gaat om Beeld in Geluid.
Kunst in de openbare ruimte is 24 uur per dag en 7 dagen per week te bewonderen. Maar voor mensen die blind of slechtziend zijn, is dat niet zo makkelijk. Met behulp van de beeldbeschrijvingen van Beeld in Geluid kunnen zij ook van deze kunst genieten en samen met zienden in gesprek gaan over wat het voorstelt.

Zij helpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van losse events.
Niet iedere culturele organisatie heeft de middelen om standaard aangepaste programma’s aan te bieden zodat ze toegankelijk zijn voor mensen met een visuele- en/of auditieve beperking. Daarom helpen zij ook graag bij het ontwikkelen en uitvoeren van tijdelijk aanbod. Zoals rondleidingen, bewustwordingsworkshops of leuke creatieve activiteiten.

Zij werken samen met Stichting KUBES.
In de opstart is in samenwerking met stichting Kubes het idee opgevat om een buddyprogramma op te zetten om mensen met een visuele beperking een maatje te bieden die een museum met hen wil bezoeken. De aanloop was niet heel groot, en toen de eerste koppels waren gemaakt, kwam corona om de hoek. Logischerwijs kwam dit initiatief stil te liggen.

Daarnaast wordt er met stichting KUBES samengewerkt als het aankomt op het inzetten van ervaringsdeskundigen. Gezien de groep met kunstliefhebbers die bij stichting KUBES aangesloten zijn, zijn dat de ideale belangstellenden voor stichting Oren en Ogen tekort om mee te nemen om musea te motiveren iets te doen.

Wat mij betreft is stichting Oren en Ogen tekort (de stichting die zich inzet voor mensen met een zintuigelijke uitdaging) zeker een interessante organisatie. Wil je meer weten over Stichting Oren en Ogen tekort? Kijk dan op de website of neem contact op via het onderstaande e-mailadres.

Website:
www.orenenogentekort.nl/welkom-bij-stichting-oren-en-ogen-tekort/