Vanaf 2025 reisassistentie op alle stations

Openbaar vervoer
Geplaatst op: 9 november 2022 Tafel met links voor staatssecretaris Vivianne Heijnen en rechts achterin Peter Waalboer tijdens lunch na afloop van ondertekenen bestuursakkoord.

Dat je reisassistentie kunt krijgen op alle stations in Nederland, ook daar waar alleen regionale vervoerders stoppen: deze belangrijke wens van de Oogvereniging wordt werkelijkheid in 2025. Dit en meer is vastgelegd in het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2025.

Meer dan 2 jaar heeft de Oogvereniging gelobbyd voor dit bestuursakkoord, samen met Ieder(in) en andere belangenorganisaties. Maandag was het dan zover: staatssecretaris Vivianne Heijnen zette haar handtekening onder het akkoord. Peter Waalboer (mobiliteitsvrijwilliger Oogvereniging) mocht als ervaringsdeskundige de staatssecretaris toespreken.

Afspraken

Peter: “Het bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is een document met een heleboel afspraken tussen partijen: het ministerie, overheden, vervoerders en ProRail. Het zijn allemaal dingen die we in de komende 10 jaar gaan realiseren.”

Eén van de punten in het akkoord is dus dat je straks op alle stations in Nederland reisassistentie kunt krijgen, ook op stations waar alleen regionale vervoerders stoppen.

Knooppunten

Peter: “Een andere wens van de Oogvereniging is dat je reisassistentie kunt krijgen op grote knooppunten van openbaar vervoer. Stel dat je in een grote stad moet overstappen van de tram naar een bus. Zie de bus maar eens te vinden op een groot busstation… Er gaat nu een onderzoek  komen naar of het mogelijk en wenselijk is om dit te gaan organiseren, en zo ja op welke knooppunten dan. Afgesproken is dat met de uitkomsten van dit onderzoek ook daadwerkelijk wat gebeurt.”

Toiletten

Iets anders waar een onderzoek naar gaat komen is of er in de toekomst geleidelijnen moeten lopen naar toiletten op stations. Peter: “Dit is een veel gehoorde wens uit onze achterban, maar er komt meer bij kijken dan je van tevoren misschien zou denken. We gaan nu kijken of dit echt wenselijk en haalbaar is of dat de vindbaarheid van toiletten beter op een andere manier geregeld kan worden.”

Startpunt

Het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 komt goed tegemoet aan de wensen van slechtziende en blinde mensen. De reisassistentie, vindbaarheid van toiletten en ook reisinformatie: het is allemaal meegenomen. Maar dat betekent niet dat het lobbywerk nu klaar is, integendeel.

Peter: “Dit is pas het begin! We moeten nu met zijn allen aan de bak.”

Goed om te merken is dat alle partijen zien hoe belangrijk samenwerking is. Ook de staatssecretaris toonde veel belangstelling. Peter: “We hebben de staatssecretaris aangeboden om haar mee te nemen op een ervaringsreis met het openbaar vervoer. En daar heeft ze volmondig ja op gezegd.”