VN-verdrag voor de rechten van personen met een handicap

Geplaatst op: 18 mei 2021 man met witte stok op trottoir

In juni 2016 heeft Nederland dit VN-verdrag geratificeerd en is hiermee een eerste stap gezet om het doel van het VN-Verdrag te behalen. Dit doel betreft het zoveel mogelijk weghalen van drempels, zodat personen met een handicap volledig kunnen deelnemen aan de samenleving.

Nog niet inclusief

Helaas heeft het ratificeren van het VN-verdrag er nog niet voor gezorgd dat er in Nederland sprake is van een inclusieve samenleving. Het gebeurt namelijk nog steeds regelmatig dat mensen het gevoel hebben dat zij worden gediscrimineerd vanwege hun visuele beperking, oogaandoening of doof-blindheid.

Er zijn inmiddels al veel mensen (ambassadeurs) die zich inzetten voor het VN-verdrag en dus proberen gemeentes er bewust van te maken dat zij het VN-verdrag moeten naleven en bijvoorbeeld een inclusie agenda moeten opstellen. Inclusie is een manier van kijken en hierbij geldt dus dat de gemeentes eigenlijk anders naar mensen met een handicap zouden moeten kijken. Zij moeten ze bekijken als actieve burgers die zelf bepalen wat zij nodig hebben, maar dat gebeurt vaak nog niet. De samenleving zou dus eigenlijk zo moeten worden ingericht dat iedereen mee kan doen.

Ambtenaren moeten actief meedenken om barrières weg te nemen, zodat iedereen de eigen regie kan houden en zelfstandig kan zijn. Daarvoor is het belangrijk om motivatie en draagvlak te creëren voor inclusie bij de gemeentes, om te komen tot een goed lokaal inclusiebeleid.

Nu zul je je misschien bij het lezen van dit verhaal, afvragen wat dit voor jou betekent. Heb jij persoonlijk wel eens te maken gehad met discriminatie (omdat je blind, slechtziend of doofblind bent), dan kun je contact hierover opnemen met de Ooglijn van de Oogvereniging. Je kunt een mail sturen naar ooglijn@oogvereniging.nl of bellen naar 030 – 29 45 444. Ook kun je hier terecht als er zaken zijn die voor jou ontoegankelijk zijn.