Wat ben je aan het doen? – Ellen van Herk
Geplaatst op: 25 november 2021
Wat doe je als medewerker Ooglijn?
‘Ik beantwoord vragen die binnenkomen via telefoon, mail, social media – en een enkele keer per jaar zelfs per brief. Daarnaast heb ik een aantal taken op het gebied van communicatie.
De vragen die mensen stellen aan de Ooglijn zijn vaak complex. We bieden een luisterend oor, zoeken mee naar mogelijkheden en geven advies.
We spreken veel mensen die zelf een oogaandoening hebben. Maar ook partners, kinderen, huisartsen en docenten weten ons te vinden.’
Wat voor vragen stellen mensen?
‘Wat we vaak horen is dat mensen bij de oogarts zijn geweest, die hen verteld heeft dat ze bijvoorbeeld glaucoom hebben. De tijd in de spreekkamer is maar kort. Ze zijn geschrokken van de diagnose en hebben na afloop nog allerlei vragen.
Veelal begint een gesprek met een medische vraag. Wat voor effect hebben oogdruppels? Of wat houdt een bepaalde behandeling in?
Al pratende kom je erachter dat er meer speelt. Mensen vinden het vaak moeilijk om te accepteren dat hun zicht achteruit gaat. Ze hebben last van vermoeidheid, zien minder details, of vinden het lastiger om naar hun werk te reizen.’
Wat vind je leuk aan je werk?
‘Het is heel gevarieerd. Je weet nooit van tevoren welke vragen je op een dag gaat krijgen. We spelen in op de behoeften van de beller en proberen echt maatwerk te leveren.
En wat ik bovenal leuk vind: bij de Ooglijn heb je direct resultaat. Dat in tegenstelling tot mijn communicatietaken – die ik als Neerlandica overigens ook heel graag doe. Bij de Ooglijn krijg je gelijk te horen: dit telefoontje heeft mij echt geholpen.’