Wat ben je aan het doen? – Gerlof du Bois

Vereniging
Geplaatst op: 8 juli 2021

Wie ben je en wat doe je bij de Oogvereniging?

Ik ben voorzitter van de net opgerichte patiëntengroep Hoge Myopie van de Oogvereniging. Hoge myopie staat voor sterke bijziendheid. Wat ik als vrijwilliger doe bij de Oogvereniging, naast mijn reguliere werk, is de groep voorzitten om ervoor te zorgen dat hoge myopie de plek heeft en behoudt die het verdient.

Hoe ben je bij de Oogvereniging beland?

Vanwege mijn eigen sterke bijziendheid. Ik heb ruim boven -20 en heb ook een netvliesbloeding aan mijn linkeroog. Dan heb je nog maar 1 goed oog, daar ben je dan extra voorzichtig mee. Toen ben ik op zoek gegaan naar anderen met hoge bijziendheid en meer informatie over hoge myopie, maar dat kon ik allemaal niet zo snel en makkelijk vinden. Ik kwam terecht bij een blog van Anja de Vuyst, die nu ook onderdeel is van de kerngroep, en die had ik benaderd met de vraag of er groepen zijn met hoge myopie om mee in contact te treden, maar ze kende maar een handjevol mensen.

Toen ben ik gaan zoeken en kwam ik via Google terecht bij de Oogvereniging en heb ik contact gelegd met de voorzitter in mijn regio. Hij vond het een hele goede vraag dat ik op zoek was naar mensen met mijn aandoening, maar hij had geen idee, omdat de Oogvereniging daar geen patiëntengroep voor had.

Dus toen zei ik: nou… dan ga ik maar gewoon starten met een Facebookgroep samen met Anja de Vuyst. Tot onze verbazing hadden binnen een paar maanden al een heleboel mensen zich aangemeld. Dat ging zo snel en zo goed dat ik na enkele maanden alweer terugging naar de Oogvereniging om dit terug te koppelen. Als positieve verrassing werd het meteen goed gekeurd om de Facebook groep te verbinden aan de Oogvereniging.

En wat is jouw achtergrond?

Ik heb een commerciële rol bij IBM. Daar werk ik in een team dat ervoor zorgt dat onze producten en diensten bij de overheid succesvol worden ingezet. Dat staat helemaal los van mijn werk bij de Oogvereniging. Het enige wat daar wel in meekomt, is dat je makkelijk netwerkt en graag dingen organiseert. Die kwaliteiten kan ik ook heel goed kwijt bij mijn vrijwilligerswerk bij de Oogvereniging.

Wat vind je leuk aan je werk bij de Oogvereniging?

Wat ik leuk vind is dat iedereen er met een glas-is-halfvol-mentaliteit tegen aankijkt, want we zijn hier iets nieuws aan het bouwen. Hoge myopie is qua term wel bekend, maar qua groep niet georganiseerd in Nederland. Je kan natuurlijk ook heel snel zeggen: ja maar, of dat kan niet, of dat bestaat niet, en dat is een houding die ik absoluut niet aantref bij de Oogvereniging. En dat is eigenlijk het mooiste wat mij overkomt met de Oogvereniging, dat is wat je nodig hebt als je iets aan het opstarten bent: dat je met z’n allen die positieve mentaliteit neerzet.