Wat ben je aan het doen? – Marieke Kooijmans

Geplaatst op: 2 september 2021

Wat hebben jullie gedaan?

Het gebeurt nogal eens dat je aan het wandelen bent door de stad en je stok verstrikt raakt tussen de spaken van een fiets. De actie ‘Houd de lijn vrij’ is er om mensen erop te wijzen dat het belangrijk is looproutes vrij te houden voor mensen met een visuele beperking. Er zijn blauwe zadelhoesjes met het witte logo van een mannetje met een stok die over een geleidelijn loopt. Met een groep vrijwilligers van de Oogvereniging en het Tilburgs Overleg Gehandicaptenorganisaties (TOG) zijn we de stad in gegaan en hebben we fietsen en scooters die gevaarlijk geparkeerd stonden voorzien van zo’n zadelhoesje.

Hoe is het idee voor deze actie ontstaan?

Zadelhoesje Houd de lijn vrijHoud de lijn vrij is een landelijke campagne die vorig jaar oktober werd georganiseerd, maar dat was voor ons toen net op een ongelukkig moment. We zouden namelijk ook al met de wethouder een ervaringsroute gaan lopen in het kader van de Dag van de Witte Stok.

In Tilburg werken we veel samen met het TOG. Met elkaar kwamen we op het idee om de actie ‘Houd de lijn vrij’ in de zomer alsnog op te pakken in onze stad. Als het mooi weer wordt, trekken mensen er weer massaal op uit met de fiets, was het idee. Gelukkig waren er nog voldoende ‘Houd de lijn vrij!’-zadelhoesjes, we konden drie dozen vol krijgen.

Wat heeft het opgeleverd?

Een journalist en cameraman van Omroep Brabant liepen met ons mee. Er is een filmpje gemaakt voor de website en er kwam een artikel in de krant. We hadden de actie ook aangekondigd bij de oogcafés in de provincie Noord-Brabant. Toen mensen hoorden hoe goed de actie liep, wilden ze ook zadelhoesjes aanvragen voor hun eigen woonplaats. Zo de zadelhoesjes ook verspreid vanuit de oogcafés in Eindhoven, Vught, Den Bosch, Etten-Leur, Deurne en Breda.

Het is een goede zaak om mensen bewust te maken: “Let op, uw fiets staat op de geleidelijn, ik merk te laat dat uw vervoermiddel in de weg staat.” De zadelhoesjes brengen dat op een positieve manier onder de aandacht.