Wat ben je aan het doen? – Reenine Oortman

Geplaatst op: 4 februari 2021

Hoe gaat zo’n telefoongesprek met nieuwe leden?

We bellen alle mensen die zich hebben aangemeld als lid van de Oogvereniging. We willen graag weten wat er bij hen leeft. Mensen willen graag informatie. Sommigen willen ook actief worden voor de Oogvereniging. Laatst had ik bijvoorbeeld iemand aan de telefoon die graag een oogcafé wil beginnen zodra het weer kan. Daar kan ik dan iets over vertellen. Zo krijg je hele gesprekken.

Hoe ervaren mensen het als je hen belt?

Mensen zijn blij verrast als ze gebeld worden. Ze kunnen hun verhaal doen en krijgen een luisterend oor. Ik merk dat vooral veel ouderen op dit moment in een isolement zitten. Dan zeggen ze: “Ik spreek tegenwoordig zo weinig mensen, ik vind het prettig om gebeld te worden.”

En wat geeft het jou?

Ik haal veel voldoening uit de telefoongesprekken. Je kan er voor mensen zijn. Dat ik zelf een visuele beperking heb geeft ook herkenning. Laatst zei iemand tegen me: “Meestal als je je ergens opgeeft is het net alsof je een nummertje bent. Maar bij jullie is het anders, jullie bellen ons.” Mensen hebben het gevoel dat ze gezien worden als persoon.