Wat ben je aan het doen? – Ton van Weerdenburg

Geplaatst op: 21 januari 2021

Op 15, 16 en 17 maart zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Wanneer zijn verkiezingen ‘toegankelijk’?

“Verkiezingen zijn toegankelijk als je vooraf goed je keuze kunt bepalen, je zelfstandig bij het stembureau kunt komen én zelfstandig je stem kunt uitbrengen. Zelfstandig het rondje rood kunnen maken, met behoud van het stemgeheim, is belangrijk. Dat recht staat verankerd in de grondwet.

We houden ons bij de Oogvereniging vooral daarmee bezig. Met behulp van een loep of met de stemmal kun je zelfstandig stemmen. Ons ideaal voor de toekomst is digitaal stemmen. Ook daar werken we aan.”

Wat is jouw rol hierbij als projectmedewerker?

“Ik maak gemeentes enthousiast om de stemmal neer te leggen in één of meerdere stemlokalen. Gemeentes weten ons te vinden via de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Dit jaar doen meer dan 40 gemeentes mee.

Hoe zien de komende twee maanden tot de verkiezingen er voor jou uit?

“Nu zijn we vooral bezig om alles in goede banen te leiden: gemeentes vertellen dat ze moeten communiceren over de stemmal en hoe ze bijvoorbeeld vervoer kunnen regelen. Wanneer de verkiezingen voor ons geslaagd zijn? Het belangrijkste vind ik dat de kiezers, hoeveel het er ook zijn, tevreden zijn.”