Wat je ook rijdt, stop altijd!

Geplaatst op: 26 oktober 2021

De Dag van de Witte Stok is in 1964 in het leven geroepen in Amerika. Een jongen werd aangereden ondanks zijn witte stok en kwam om. Zijn opa en oma startten ‘White Cane Day’. Sinds 1970 is de dag erkend door de World Blind Union en wordt de dag wereldwijd gevierd op 15 oktober. Het grote publiek associeert de witte stok meestal met volledige blindheid. Maar de witte stok is ook een onmisbare en welkome hulp voor een grote groep van mensen die slechtziend zijn.

In Nederland zijn er 300.000 mensen die blind of (zeer) slechtziend zijn.
Op 15 oktober werd in Hoorn op het Werenfridus college een speciale opening van deze onlinecampagne verricht. We werden hartelijk ontvangen en alle medewerkers en leerlingen waren erg gastvrij, behulpzaam en geïnteresseerd. Enkele leden van de Oogvereniging Noord-Holland maakte een looproute met speciale tegels voorzien van voelbare lijnen. Levi Noe, de kersverse stadsdichter van Hoorn, ging geblinddoekt en met de witte stok, via obstakels op weg naar Annemarie, de Voorzitter van onze afdeling. Zij overhandigde de eerste campagne poster. De campagne ‘Wat je ook rijdt, stop altijd!’ is een bewustwordingscampagne met een looptijd van vier weken. Hierin staat de jongere weggebruiker van 12-20 jaar centraal.

Op Instagram en TikTok komen gedurende vier weken filmpjes.
Onderwijsinstellingen zijn benaderd met een aanbod voor een gastles. Er zijn posters opgehangen waar veel jongeren komen. Het CBR besteedt online aandacht aan de campagne. Hierna mochten de leerlingen de looproute lopen. Dat viel nog niet mee. De meeste leerlingen waren blij als het oogmasker weer af mocht. Als afsluiter gaf Levi Noe nog een voordracht in de theaterzaal van de school. Hij vertelde over zijn ervaringen met mensen met een oogaandoening op zijn werk. En eindigde met een gedicht. Levi vond het heel interessant om deze ochtend mee te maken. Alle leerlingen kregen het beroemde potlood met rode bandjes. Hopelijk als geheugensteun.
Kortom het was een geslaagde ochtend. https://www.oogvereniging.nl/stopvoordewittestok/

Tevens …
RTV NH heeft een opname gemaakt, voor de uitzending van vrijdagmiddag 15 oktober, waarbij onze vrijwilliger Berry de Haan werd geïnterviewd in Beverwijk en liet zien hoe oversteken in de praktijk gaat. Dit item werd afgewisseld met een thuisinterview met de voorzitter over de inhoud van de campagne Stop voor de witte stok! Wat je ook rijdt, stop altijd!