Wetgeving digitale toegankelijkheid van kracht

Digiwijs
Geplaatst op: 24 september 2020

Onderzoek heeft aangetoond dat het leeuwendeel van de overheidswebsites op dit moment niet of onvoldoende toegankelijk is voor mensen met een beperking. Iedereen moet kunnen meedoen in een samenleving waar steeds meer communicatie via de digitale snelweg verloopt. Er is nog een lange weg te gaan en gedeeltelijke toegankelijkheid is geen optie meer.

Inclusiebewust

Staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken) was op 23 september op werkbezoek bij Bartiméus. Samen met Bartiméus, IederIn, Stichting Accessibility, Gemeente Zeist en het Ministerie van Binnenlandse Zaken ging de Oogvereniging met hem in gesprek over onze visie op een digitaal toegankelijke toekomst. Anouk van Bommel (Bartiméus) verzorgde als ervaringsdeskundige een indrukwekkende live-demonstratie op basis van de website voor het aanvragen van een coronatest. De Staatssecretaris kon zo ervaren dat deze website ontoegankelijk is voor mensen met een visuele beperking. Eric Velleman, wetenschappelijk directeur van Stichting Accessibility, liet zien dat met relatief kleine ingrepen dit probleem opgelost kan worden. Daarmee is weer eens aangetoond dat een toegankelijke website begint bij inclusiebewuste overheden en webontwikkelaars.

Aan het einde van de bijeenkomst kregen we toezegging van Staatssecretaris Knops dat het onderwerp Digitale Toegankelijkheid op de politieke agenda blijft.

Joost Rongen, projectcoördinator digitale toegankelijkheid