Wil jij innovatieve indoor navigatiesystemen uitproberen?

Geplaatst op: 24 maart 2022

De Oogvereniging zoekt op verzoek van ProRail mensen met een oogaandoening die willen kennismaken met verschillende elektronische systemen voor indoor navigatie op het treinstation van Den Haag CS.

ProRail heeft enkele leveranciers uitgenodigd om hun systeem op Den Haag CS te installeren en is benieuwd of en hoe slechtziende en blinde reizigers daarmee om kunnen gaan.

Wat ga je doen?

Als deelnemer volg je onder begeleiding van ervaren mobiliteitsinstructeurs een route vanaf de bushalte naar de trein. Onderweg voer je enkele opdrachten uit zoals kaartautomaat zoeken, in- en uitchecken etc. Waar nodig worden er vragen gesteld en na afloop volgt er een interview om nog wat dieper in te gaan op je ervaringen.

Wat verwachten we van jou?

• Als deelnemer aan dit praktijkonderzoek reis je over het algemeen zelfstandig en maak je gebruik van de fysieke routegeleiding zoals deze op alle treinstations in Nederland is aangelegd. Hieronder verstaan we geleidelijnen, attentievlakken, waarschuwingsmarkeringen en objectmarkeringen die bedoeld zijn om reizigers te geleiden langs check-in/uit voorzieningen, automaten, trappen en liften en perrons.
  • Je bent slechtziend of blind. Vooral gebruikers van een taststok of geleidehond worden uitgenodigd om deel te nemen, zij kunnen immers minder goed gebruik maken van bestaande informatiebronnen op treinstations.
  • Je bent redelijk vertrouwd met het gebruik van een smartphone, al is het niet nodig om verstand te hebben van navigatie-apps. Indien noodzakelijk word je geholpen met het installeren van de benodigde apps op je telefoon.

Wat krijg je van ons?

Allereerst krijg je natuurlijk een boeiende en leerzame ervaring met de nieuwste technologieën op het gebied van indoor navigatie.

Verder krijg je je reiskosten vergoed. Daarnaast krijg je een vergoeding van 25 euro voor deelname aan het onderzoek.

Het onderzoek vindt plaats op 8 en 9 juni 2022. De locatie is station Den Haag CS. Je wordt uitgenodigd voor 1 dagdeel.

Doe je mee?

Stuur een mail aan stationsnavigatie@oogvereniging.nl en beantwoord daarin de volgende vragen:

• Naam:
  • Woonplaats:
  • Mobiel telefoonnummer:
  • E-mailadres:
  • Welk besturingssysteem heeft je telefoon (iOS of Android)?
  • Maak je gebruik van een geleidehond?
  • Maak je gebruik van een taststok?
  • Maak je gebruik van de geleidelijnen op het station?
  • Wat is je restvisus?
  • Wat is je gezichtsveld?
  • Reis je zelfstandig over het station of maak je gebruik van een (NS) begeleider?

Vragen? Neem contact op met Ton van Weerdenburg via 030-2006317 of per mail: ton.vanweerdenburg@oogvereniging.nl.