Wilt u een bonnetje?

Betalingsverkeer
Geplaatst op: 12 mei 2022

Door: Rik Wouters

De toegankelijkheid van het betalingsverkeer is een van de thema’s waar de Oogvereniging zich voor inzet. Banken en verzekeraars maken hun systemen toegankelijk, maar hoe eenvoudig werkt het in de praktijk?

Ik ben Rik Wouters, ik ben zo goed als blind en woon samen met vrouw en kinderen in Leiden. Mijn vrouw doet de meeste financiële zaken hier in huis. Toch vind ik het belangrijk om ook mijn steentje bij te dragen aan het huishouden en niet afhankelijk te hoeven zijn van de ziende partner.

Gewapend met smartphone en laptop maak ik gebruik van de hedendaagse technologieën om afspraken te maken, informatie op te zoeken en de rekening te betalen.

De tandarts

Je verwacht dat een goede zorgverzekeraar die via automatische incasso maandelijks door mij gesponsord wordt ook de rekening van de tandarts betaalt. Helaas is er altijd nog een restant dat je via de elektronische weg zelf nog moet bijpassen. Onlangs besloot ik te proberen die rekening zelf te betalen. Even aan mijn vrouw vragen kan natuurlijk altijd, maar toch…

Via een link in de e-mail kon ik een iDeal-betaling van 13 euro doen. Deze betaling verliep wonderlijk soepel. Een beetje tijd en energie in jezelf investeren om het betalen onder de knie te krijgen loont altijd, blijkt maar weer. En dan ben ik nog niet eens de professionele blinde gebruiker die wekelijks zijn inkopen online via de super doet of regelmatig bol.com afschuimt voor de beste aanbiedingen.

Toen mijn betaalrekening na de succesvolle betaling iets lichter was, wilde ik toch nog even checken waar die kosten bij de tandarts voor waren. De factuur, beveiligd met een sms-code, kon online geopend worden. Voor menig lotgenoot een flinke drempel, maar omdat ik hier eerder een goede ervaring mee had besloot ik door te zetten. En: het lukte om de factuur tevoorschijn te toveren. Met mijn schermleessoftware navigeerde ik over het scherm maar helaas kon ik nergens mijn gegevens terugvinden, laat staan de diensten die mijn tandarts had gefactureerd. Mijn dochter beaamde dat er écht wel iets op het scherm stond. Helaas was de pdf dus niet toegankelijk voor onze doelgroep.

Contactloos

Al enkele jaren bestaat er contactloos betalen. Je kan zelfs met de smartphone of smartwatch betalen. Een zegen in tijden van corona waardoor je je pincode niet meer hoeft in te voeren op de pinterminal van de winkel. Als techneut vind ik het ook fijn niet steeds het juiste pasje te hoeven zoeken.

Bonnetje? Hoor je dan iedere keer. Hoeveel heb ik dan betaald?

Dit is nog steeds een struikelblok bij het contactloos betalen. Als blinde krijg je niet te horen hoeveel je moet betalen en moet je het maar op de mooie ogen van de cassière geloven dat je rekening geplunderd wordt met het juiste bedrag.

Ooit kreeg ik van een ober de vraag hoe ik controleer of hij niet te veel op het pinapparaat had ingetoetst. Op zijn vraag antwoordde ik dat hij wellicht niet met naam en toenaam in de krant wilde verschijnen als oplichter van een blinde klant.

Tips voor vips

En welke tips heb ik dan voor onze lotgenoten bij het betalen?

Investeer in jezelf. Heb je problemen met het gebruik van betaalpas, pinpas, smartphone of computer? Laat je dan voorlichten door de Oogvereniging of een van de revalidatiecentra zoals Bartiméus of Visio. Investeren in jezelf kost energie maar levert je nieuwe energie op omdat je zelfstandig je zaken kunt regelen.

Ten slotte geldt altijd: Melden telt. Heb je een probleem op gebied van toegankelijkheid, meldt dit dan altijd direct aan de onderneming die de ontoegankelijke dienst aanbiedt. Vaak zijn ze bereid on het probleem op te lossen en het hoeft niet altijd een onoverkomelijk groot probleem te zijn.

Meer weten?

Wilt u meer weten over zelfstandig betalen met minder zicht? Neem contact op met de Ooglijn via 030-2945444 of ooglijn@oogvereniging.nl.