Zeildagen in Friesland

Geplaatst op: 13 februari 2023 Zeilboot

en op zaterdag 2 september en zondag 3 september

Ook dit jaar gaan we zeilen! De mensen die eerder deel hebben genomen zijn enthousiast en daarom organiseren we dit jaar opnieuw deze activiteit. Dit jaar zelfs twee verschillende dagtochten. Ben je al nieuwsgierig? Lees dan snel verder.

Zaterdag 2 en zondag 3 september

Het is de bedoeling dat het twee verschillende tochten worden. De zaterdag wordt een langere tocht van 9.00-18.00 uur,  met een stukje over het IJsselmeer.

De zondag is een tocht over de Friese meren en is van 10.00 tot 16.00 uur.

Er zijn 12 plaatsen beschikbaar per dag. Over de details en het verloop van de dag word je na opgave door ons op de hoogte gebracht.

Deze zeiltochten zijn prachtig maar prijzig voor de Oogvereniging. Daarom is de eigen bijdrage voor de langere tocht op zaterdag € 40,- en de kortere tocht op zondag € 30,- . Inbegrepen lunch, koffie/thee en tussendoortjes. Het beleid van SailWise is dat er tijdens het varen geen alcohol wordt genuttigd.

Het weer

Het blijft afhankelijk van het weer of de langere tocht doorgaat. We gaan zeker op beide dagen varen, maar mogelijk wordt de lange tocht een reguliere dagtocht, afhankelijk van windrichting en windkracht die dag . Of een lange tocht over het IJsselmeer kan doorgaan, weten we dus pas kort van te voren. Als dit helaas het geval zal zijn,  krijg je de verschil in de eigen bijdrage terug.

It Sailhûs

It Sailhûs is de naam van de watersportaccommodatie in Elahuizen waar de zeilboot ligt. Het voormalige kaaspakhuis ligt aan de Fluessen in het Friese dorp Elahuizen. Met een prachtig uitzicht op het water is dit een prima uitvalsbasis voor allerlei activiteiten op en om het water. We varen met de catamaran Beatrix. De mensen die bij SailWise werken zijn professioneel en bestaan uit vrijwilligers en betaalde krachten.

Het zeilschip is volledig ingericht en goed toegankelijk met een grote binnenruimte zonder drempels en voorzien van een ruime WC. Het is een stabiele, ruime zeilboot met brede gangboorden en railing, zodat mensen met minder of geen zicht en mogelijk ook gebruik makende van een rollator of rolstoel zich vrij kunnen bewegen. Een stukje vrijheid op het water voor mensen van tien tot honderd!

Het schip is speciaal gebouwd voor dagtrips voor maximaal 12 personen. Je mag actief helpen met het zeilen of aan het roer staan. Maar dat hoeft beslist niet. Wanneer de zeilen gehesen zijn, wordt het rustig en kun je gezellig praten.

Even op een rijtje

• Zeildagen: zaterdag 2 september of zondag 3 september.
  • Opgave en betaling voor 1 juli. Let op: de betaling is de definitieve opgave.
  • Kosten: € 30,- of € 40.- inclusief lunch.
  • Bij annulering krijg je alleen teruggave van je bijdrage als een ander lid jouw plaats inneemt.

De eigen bijdrage kun je overmaken op NL12 RABO 0131 9387 54 t.n.v. Oogvereniging afdeling Friesland, o.v.v. de gekozen datum.