Zelfstandig bankieren mogelijk maken voor iedereen

Betalingsverkeer
Geplaatst op: 20 maart 2024 De Oogvereniging en Mastercard presenteren de Touch Card op een congres

Zet een blinddoek op, haal je bankpas uit je portemonnee en controleer of je de juiste pas hebt gepakt. Deze opdracht bleek best lastig voor de deelnemers aan het congres ‘De toekomst van het betalingsverkeer’!

En hebben jullie al eens nagedacht over de volgende stap? Met weinig of geen zicht geld opnemen? Of een kopje koffie afrekenen met je pinpas via een betaalautomaat met touchscreen? Toen werd het stil in de zaal.

Je bankpas herkennen én kunnen gebruiken

De Oogvereniging presenteerde in samenwerking met Mastercard de Touch Card. Dankzij de herkenbare inkeping kun je blindelings verschillende bankpassen van elkaar onderscheiden. ING heeft inmiddels samen met Mastercard de Touch Card geïntroduceerd.

Monique Verboeket, coördinator digitale toegankelijkheid en betalingsverkeer bij de Oogvereniging, liet de congresbezoekers aan de hand van praktijkvoorbeelden zien en zelf ervaren wat je met weinig of slecht zicht tegen kunt komen op het gebied van betalingsverkeer. Want je bankpas kunnen herkennen is één, deze ook kunnen gebruiken is minstens zo belangrijk! Geld- en betaalautomaten met touchscreen zijn bijvoorbeeld niet te bedienen als je niet of niet goed ziet.

De Oogvereniging vraagt nadrukkelijk aandacht voor de toegankelijkheid, bereikbaarheid en veiligheid van geld- en betaalvoorzieningen voor blinden en slechtzienden. Dit doen we bijvoorbeeld op congressen. Maar ook bij de politiek, werkgroepen, de bankwereld en de financiële sector. De Oogvereniging zet in op samen met de gebruiker in een zo vroeg mogelijk stadium betrokken zijn bij ontwikkelingen op het gebied van betalingsverkeer.

Hulp bij bankzaken

In een wereld waar steeds meer digitaal verloopt, is het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Zelf je bankzaken regelen, betalen en geld opnemen. Zo veel mogelijk zelfstandig, en waar nodig met hulp of ondersteuning. Voor wie er zelf niet helemaal uitkomt, is er een pilot met bankinformatiepunten opgezet, in samenwerking met onder andere bibliotheken en buurthuizen. Hier kun je terecht met al je vragen over bankzaken. Ook kun je contact opnemen met de digihulplijn, met je vragen over digitale toegankelijkheid en bankzaken. Bel gratis 0800 1508.

Toegankelijk betalingsverkeer

Wil je meer informatie, bijvoorbeeld over telefonisch bankieren?