Zelfstandig mobiel betalen verbeterd voor mensen met een visuele beperking

Betalingsverkeer
Geplaatst op: 23 maart 2023 Een telefoon in een hand die op een mobiel pinapparaat wordt gelegd

ING-klanten met een visuele beperking kunnen het bedrag van een betaling met de mobiele betaalpas vanaf nu vooraf controleren, omdat hun smartphone het bedrag kan voorlezen. Zo kunnen klanten met een visuele beperking zelfstandig en op een veilige manier mobiele betalingen doen. Hiermee vergroot ING de toegankelijkheid van betalen voor deze klanten. De functionaliteit is op dit moment beschikbaar voor klanten die mobiel betalen met hun Android-smartphone.

In de winkel een bedrag afrekenen met je mobiele betaalpas op je smartphone is voor de meeste mensen een vanzelfsprekende zaak, maar voor mensen met een visuele beperking is dit helaas niet altijd het geval. Voor hen is het niet of minder goed mogelijk om het bedrag te zien dat afgerekend dient te worden. Met de schermlezer op de smartphone horen ze normaal gesproken pas na de betaling hoeveel er is betaald. ING vindt het belangrijk dat al haar klanten zelfstandig en veilig kunnen betalen. Daarom heeft de ING het mogelijk gemaakt om met de schermlezer op de Android-smartphone bedragen te controleren juist voordat deze betaald worden.

Joost Rongen, Projectcoördinator digitale toegankelijkheid & betalingsverkeer bij de Oogvereniging: “We vinden het ontzettend gaaf dat ING deze betaaloplossing heeft bedacht. Dit is de ontbrekende schakel in het betalingsverkeer die ons, blinden en slechtzienden, het vertrouwen geeft dat de transactie klopt.”

Narjiss Aydoun, Head of Payments: “Een kleine aanpassing in de ING Mobiel Bankieren App maakt een groot verschil in de toegankelijkheid van mobiele betalingen voor onze klanten met een visuele beperking. Wij kijken continu naar verbeteringen om het voor al onze klanten zo gemakkelijk, maar ook zo toegankelijk mogelijk te maken om betalingen te doen.”

Kijk hier hoe het werkt!

Lees hier meer over deze mogelijkheid.

De Oogvereniging komt op voor toegankelijk bankieren. Lees hier onze standpunten.

Alle voordelen van lid worden op een rijtje

• Toegang tot nieuws, alleen geselecteerd voor leden
  • Gratis of met korting toegang tot webinars en evenementen
  • Contact met mensen met een oogaandoening (bij jou in de buurt)