Zin om heerlijk te zeilen op het IJsselmeer?

Geplaatst op: 28 april 2023 De Compaen

Heb je zin om deze zomer een dagje heerlijk te zeilen op het IJsselmeer? Stichting Zeilen met Visie organiseert zeiltochten op het IJsselmeer voor blinden en slechtzienden. Vaar jij mee?

Net zoals vorig jaar, biedt Zeilen met Visie ook deze zomer een aantal zeildagen aan de Oogvereniging aan. Gezeild wordt met de Compaen, een brede en stabiele catamaran die daarom uitermate geschikt is voor het varen met mensen met een beperking.

Hoe verloopt een zeildag?

De thuishaven van de Compaen is Flevo Marina in Lelystad. Dat is het vertrek- en eindpunt. Een zeildag is in principe van 10.00 tot 16.00 uur. Als het weer het toelaat, legt de Compaen rond lunchtijd onderweg ergens aan en kun je van boord.

Je bent maximaal met twaalf passagiers, inclusief begeleiders. Daarnaast zijn er twee of drie schippers aan boord. Je mag meehelpen met zeilen hijsen, sturen en navigeren, maar het is vooral een dag relaxen op het water. Je moet zelf voor je lunch of drinken zorgen. Deelname is gratis.

Bereikbaarheid

Bij de Flevo Marina is voldoende (gratis) parkeerplaats. De marina is niet makkelijk met het openbaar vervoer te bereiken; het dichtstbijzijnde station is Lelystad. Het station is met de auto zo’n kwartiertje van de haven. Je moet zelf voor vervoer zorgen. Wel wordt voor de zeildag een WhatsAppgroep aangemaakt, zodat de deelnemers eventueel onderling kunnen afspreken om mee te rijden.

Begeleiding en toegankelijkheid

Als je begeleiding nodig hebt, moet je daar zelf voor zorgen. Vanwege de karakteristieke kenmerken van de Compaan kunnen geleidehonden en rolstoelen helaas niet mee.

Data zeildagen

Op de volgende data wordt er weer gezeild. Wees er snel bij want het aantal plaatsen is beperkt.

• Zaterdag 29 juli
  • Vrijdag 4 augustus
  • Zaterdag 5 augustus
  • Vrijdag 1 september
  • Zaterdag 2 september

Aanmelden

Je kunt je voor een van deze tochten aanmelden via planning@zeilenmetvisie.nl. Zet in het onderwerp van de mail ‘Oogvereniging + jouw voorkeurdatum’. Geef bij je aanmelding je naam en eventueel die van je begeleider door, samen met het mobiele nummer en het mailadres van jullie beiden. Ook moet je in je mail toestemming geven dat je contactgegevens met andere deelnemers aan de zeildag mogen worden gedeeld.

Een zeildag kan doorgaan, wanneer zich minimaal acht mensen hebben opgegeven. Het maximumaantal deelnemers per zeildag is twaalf. Als je nog vragen hebt, kun je bellen met Ronnie Gadiot via 06 30 08 23 48.