Zonder stress het spoor oversteken

Openbaar vervoer
Geplaatst op: 8 december 2022 Man volgt met zijn stok de oversteeklijn op de spoorwegovergang

Op sommige stations moet je het spoor oversteken om op het juiste perron aan te komen. Als je niet (goed) ziet kan dit enorm stressvol zijn, zeker als de bellen ineens gaan rinkelen. Gelukkig is er nu een oplossing: de oversteeklijn.

De oversteeklijn is een witte, voelbare lijn die je leidt naar de overkant van de spoorwegovergang op het station. Deze video laat zien hoe dit in zijn werk gaat.

Zo werkt de oversteeklijn

De oversteeklijn is aangelegd op alle stations waar je het spoor moet oversteken om naar het juiste perron of naar de uitgang te komen. De oversteeklijn is alleen aangelegd op spoorwegovergangen op het station, dus (nog) niet buiten stations.

Waarom een speciale oversteeklijn?

De oversteeklijn is ontwikkeld door ProRail in nauwe samenwerking met de Oogvereniging. De Oogvereniging heeft bij ProRail aangedrongen om de oversteeklijn te ontwikkelen omdat reizigers die slechtziend of blind zijn veel stress ervaren bij het oversteken van een spoorwegovergang.

De oversteeklijn is een aanvulling op het bestaande netwerk aan geleidelijnen die op alle stations in Nederland zijn aangelegd. De volgende video laat zien waarom een speciale oversteeklijn belangrijk is.

Bekijk de video

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of stel je vraag via: