Achromatopsie

Bij achromatopsie functioneren de kegeltjes in het netvlies niet of beperkt, waardoor mensen met achromatopsie veel last hebben van licht, geen of nauwelijks kleuren zien en een gezichtsscherpte hebben van ongeveer 0,1 (10%).

Lichtschuwheid en wazig zien

Mensen met achromatopsie hebben veel last van licht. Dit wordt ook wel lichtschuwheid of fotofobie genoemd. De meeste mensen met achromatopsie dragen daarom donkere lenzen of een bril met donkere of meekleurende glazen. Buiten dragen ze vaak een pet of zonneklep en een extra donkere zonnebril om nog iets te zien bij fel (zon)licht. De meeste mensen met achromatopsie hebben een visus van ongeveer 0,1 (10%): letters die personen met goed zicht op 10 meter afstand kunnen lezen, zien zij (al dan niet met correctie) op een halve tot 2 meter afstand.

Bij achromatopsie is het gezichtsveld in tact en ziet men geen vlekken of strepen. Ook is de aandoening stabiel. Achromatopsie is een zeldzame, recessief erfelijke afwijking. In Nederland zijn zo’n 500 mensen met achromatopsie. Er bestaat geen behandeling voor achromatopsie.

Contactgroepen

AchroNED is de contactgroep voor mensen met achromatopsie. Ook is er een besloten facebookgroep waar tips en adviezen worden gedeeld.

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of stel je vraag via

Ledengroepen

Sluit je aan bij onze ledengroepen voor contact met lotgenoten

Bekijk ledengroepen