Naar de inhoud
Tekst grootte

Betalen en bankieren

Onze geldzaken regelen moeten we allemaal. Meer en meer gebeurt dit digitaal, maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend!. Uit onderzoek van de Nederlandse bank blijkt dat 2,6 miljoen Nederlanders moeite heeft met zelfstandig digitaal bankieren, waaronder ook mensen met een visuele beperking. Ook betalen kent zijn uitdagingen, bijvoorbeeld vanwege de toepassing van betaalautomaten met touchscreens. De Oogvereniging werkt samen met banken, Geldmaat en andere financiële instellingen om dit te verbeteren.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 1 juli 2025

Blinde vrouw met taststok staat naast een Geldmaat apparaat

Standpunten

Zelfstandig

Iedereen kan overal zelfstandig bankieren en betalen. Als dit niet lukt, is er juiste en betrouwbare hulp of een alternatief.

Contant geld

Naast online en digitale betaalmogelijkheden moet contant geld een alternatief betaalmiddel blijven.

Hulp bij toegankelijke dienstverlening

Als het regelen van bankzaken lastig is bieden banken verschillende mogelijkheden voor toegankelijk bankieren. Klanten met een visuele beperking weten de toegankelijkheidsvoorzieningen van hun eigen bank ook te vinden en gebruiken, waar nodig met hulp of ondersteuning vanuit de eigen bank.

Onderbouwing

Wat doet de Oogvereniging?

Samenwerking

De Oogvereniging is nauw betrokken bij het programma Toegankelijk Bankieren, waar we in samenwerking met andere belangen- en consumentenorganisaties vanuit eigen inhouds- en ervaringsdeskundigheid aandacht blijven vragen voor toegankelijk bankieren met een visuele beperking.

Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer

De Oogvereniging vertegenwoordigt mensen met een visuele beperking in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) van De Nederlandsche Bank (DNB). In dit overleg zetten koepel- en belangenorganisaties rondom betaaldiensten zich in voor veilig, betrouwbaar en toegankelijk betalingsverkeer.

Hulp dichtbij

De Oogvereniging zet zich vanuit het samenwerkingsverband ‘Toegankelijk en veilig bankieren’ samen met andere belangenorganisaties in om toegankelijk bankieren en de vindbaarheid van hulp dichtbij voor de mensen waar het om gaat op de kaart te zetten. Vanuit deze samenwerking is in juli 2025 een pilot gestart, ‘hulp dichterbij’, om hulp bij betalen en bankieren en de bekendheid en vindbaarheid van de verschillende toegankelijkheidsmaatregelen.

Interactieve voorlichting

De Oogvereniging heeft in samenwerking met het programma Toegankelijk Bankieren een voorlichtingspresentatie ontwikkeld, voor en door mensen met een visuele beperking, ‘toegankelijk bankieren met een visuele beperking’. Deze interactieve voorlichting wordt onder andere bij oogcafés aangeboden, maar kan ook daarbuiten kosteloos worden aangevraagd via workshop@toegankelijkbankieren.nl.

Meer informatie

  • Informeer bij je eigen bank wat jouw bank doet op het gebied van toegankelijk bankieren.
  • Op www.toegankelijkbankieren.nl staat een overzicht van actuele initiatieven om toegankelijk bankieren te bevorderen.
  • Heb je vragen over digitale toegankelijkheid in het algemeen of toegankelijk bankieren in het bijzonder en heb je liever direct telefonisch contact en advies, bel de Digihulplijn op 0800 – 1508.

Bekijk de video

DNB: ‘Digitaal bankieren lastig voor veel mensen’

Standpunten

Wil je weten waar we ons nog meer voor inzetten?

Bekijk alle standpunten