Ehlers-Danlossyndromen

De Ehlers-Danlossyndromen (EDS) zijn een groep erfelijke aandoeningen van het bindweefsel. Bindweefsel is het steunweefsel van ons lichaam dat zich door het hele lijf bevindt. Bijvoorbeeld in de huid, maar ook rond organen, in de wand van bloedvaten en in de ogen. Bij EDS is het bindweefsel minder stevig. Dit kan dus gevolgen hebben voor de gewrichten, de huid, de bloedvaten en de ogen. Artsen hebben Ehlers-Danlos syndromen ingedeeld in meerdere typen. Bij elk type zijn de klachten en verschijnselen anders. Ook de ernst ervan is van persoon tot persoon anders. Vrouwen zijn gemiddeld iets flexibeler in de gewrichten en lijken iets vaker last te hebben van de gewrichtsklachten. Het meest voorkomende type is hypermobiele EDS (hEDS).

Oogaandoeningen bij EDS

Het menselijk oog is hoofdzakelijk opgebouwd uit bindweefsel. De sclera (het buitenste omhulsel van de oogbol) bestaat in zijn geheel uit bindweefsel. Omdat bij mensen met EDS het bindweefsel niet goed is aangelegd, hebben zij een verhoogde kans op oogaandoeningen. Bij verschillende typen van EDS kunnen verschillende oogaandoeningen voorkomen zoals vergrote ogen, refractie-afwijkingen, scheelzien, hoornvliesafwijkingen en een vergrote kans op netvliesloslatingen.

Op de website Erfelijkheid.nl staat veel informatie over de Ehlers-Danlos syndromen. Een overzicht van oogaandoeningen die vaak voorkomen bij EDS zijn te vinden op de website Arts en genetica. Ook de website van het EDS-fonds bevat veel nuttige informatie en ervaringen.

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of via mail:

Ledengroepen

Sluit je aan bij onze ledengroepen voor contact

Bekijk ledengroepen