Toxoplasmose

Toxoplasmose is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een parasiet (de toxoplasma gondii). Ongeboren kinderen en mensen met een verminderde afweer lopen een risico ziek te worden wanneer ze besmet raken. Ook in het oog kan toxoplasmose voorkomen (oculaire toxoplasmose). Dan tast de parasiet meestal het netvlies en vaatvlies aan.

Oorzaak en gevolgen

Oculaire toxoplasmose (toxoplasmose in het oog) kan aangeboren zijn, maar het gebeurt vaker dat iemand het na de geboorte oploopt, bijvoorbeeld door overdacht van de bacterie via besmette kattenuitwerpselen, rauw vlees, geïnfecteerde grond, besmette groente of besmet kraanwater. Oogklachten (jeuk, verminderd zicht, verminderd kleurenzien) door toxoplasmose ontstaan vaak pas lange tijd na de eerste infectie. De ontsteking, die met name het netvlies en vaatvlies aantast, kan regelmatig terugkomen. Na elke toxoplasmose-infectie ontwikkel je een litteken, vaak klein soms groot. Wanneer deze infectie in het perifere deel van het netvlies zit is dit geen probleem. Een infectie in het centrum (de macula) kan leiden tot grote problemen bij het zien.

Behandeling

Behandeling van oculaire toxoplasmose is vooral gericht op terugdringen van de ontsteking en op het voorkomen van verdere schade aan het netvlies. Opgelopen schade is meestal onherstelbaar. Vaak vindt er een behandeling met corticosteroïden in combinatie met antibiotica plaats. Dit zijn effectieve ontstekingsremmende medicijnen die in verschillende sterktes en vormen (oogdruppels, tabletten, injecties of implants) worden toegepast.

De combinatie van antibiotica met ontstekingswerende middelen (cortisonpreparaten) heeft als doel zowel de parasiet zelf te treffen (met de antibiotica) als tegelijk de overdreven afweerreactie van het lichaam te onderdrukken (met de cortisonpreparaten). Geen enkele behandeling kan schade aan het netvlies voorkomen.

Wanneer de ontsteking aan het genezen is, wordt de behandeling nooit in één keer gestopt, maar worden de geneesmiddelen geleidelijk afgebouwd tot de ontsteking geheel is verdwenen. De patiënt kan dit zelf niet voelen of zien. Alleen de oogarts kan dit met de spleetlamp vaststellen. Wanneer de ontsteking weer de kop opsteekt, voelt de patiënt dat meestal wel.

Hoe voorkom je een toxoplasmose-infectie?

Het is heel belangrijk om in de zwangerschap een toxoplasmose-infectie te voorkomen. Vooral jonge katten die buiten komen zijn een mogelijke besmettingsbron. Laat de kattenbak door een ander verschonen. Verder: draag handschoenen bij het werken in de tuin, was je handen vaak, eet geen rauw vlees en bak ander vlees goed door, was groenten goed, reinig keukengerei dat in contact is geweest met rauw vlees goed, drink nooit rauwe melk (rechtstreeks van de boer) en eet geen rauwe eieren.

Lees de informatie over toxoplasmose op de site van het RIVM.

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of via mail:

Ledengroepen

Sluit je aan bij onze ledengroepen voor contact

Bekijk ledengroepen