Gebruik van de Stemmal

Voor je ligt de Stemmal met daarin het stembiljet. Deze mal is ongeveer 100 cm breed en 70 cm hoog en bestaat uit een bodem met daarop het stembiljet en een deksel met verdiepte verticale vakken en gaatjes.

Nu volgt uitleg om het juiste vakje te vinden van de kandidaat van jouw keuze en dit in te kleuren.

Uitleg wat je voelt

Ongeveer 5 cm vanaf de linkerbovenhoek van de mal staat het voelbare cijfer 1, het nummer van de lijst van de eerste partij. Als je vanaf nummer 1 naar rechts gaat voel je de nummers van de overige partijen. Direct boven de voelbare nummers van de partijen staan dezelfde nummers in braille.

Recht onder de nummers staat steeds in een verdiept vak een verticale rij met brede gaatjes. Vóór elke kandidaat van een partij zit één gaatje. Dit gaatje ligt precies op het vakje van de kandidaat die je wil kiezen. Vóór elk vijfde gaatje voel je aan de linkerkant een uitstekend puntje om het tellen te vereenvoudigen.

Jouw stem uitbrengen

Als je jouw kandidaat hebt gekozen kun je stemmen door het potlood een paar maal heen en weer te bewegen in het gaatje. Je hebt dan je stem uitgebracht.

Je mag maar één vakje rood maken. Je mag eenmaal een nieuw biljet vragen aan de stembureaumedewerker als je je hebt vergist.

Ingevuld stembiljet uit de mal halen

Je kunt het ingevulde stembiljet uit de mal halen door de rand van de deksel van de mal aan de onderkant in het midden een beetje op te tillen. Op die plek kun je het formulier er makkelijk uithalen.

Ingevuld stembiljet opvouwen

Vouw het stembiljet op met de bovenzijde naar binnen. Dat kan via de vouwlijnen, maar het hoeft niet precies hetzelfde. Als het maar opgevouwen is.