Wandelen met je geleidehond

Sinds de coronaperiode zien we een toename in de hoeveelheid mensen die wandelen als hobby ontdekt heeft. Deze ontwikkeling zien ze in de buitensportwinkel, waar de wandelschoenen als warme broodjes over de toonbank gaan, maar we zien dit ook terug binnen de themagroep geleidehondengebruikers. Daarom speciale aandacht voor wandelen met je geleidehond.

Geleidehond ziet naast baasje voor de poortjes op het station

App Komoot

Dus een handleiding voor de app Komoot, welke volledig VoiceOver toegankelijk is én navigatie biedt buiten de gebaande paden (de app biedt onder andere gesproken navigatie op bospaden, wereldwijd). Daarnaast bevat deze app een overzicht van de mooiste wandel- en losloopgebieden die vrij eenvoudig per openbaar vervoer bereikbaar zijn, aangevuld met voorbeeldwandelingen. Maar eerst starten we met dit hoofdstuk, waarin we de beginselen van het (langeafstands)wandelen met je geleidehond bespreken. Praktisch, kort en duidelijk, zodat je snel naar buiten kunt.

Opbouw

• 5km, doe dit 2x per week, voor 4 weken
  • 8km, doe dit 2x per week, voor 4 weken
  • 10km, doe dit 2x per week, voor 4 weken
  • 12km, doe dit 1x per week, na minimaal 4 weken kun je weer uitbreiden. eventuele andere wandelingen houd je korter dan 10km, zodat de hond voldoende rust krijgt.
  • 15km, doe dit 1x per week, lukt dit? Dan kun je ervoor kiezen om de volgende week 2km verder te gaan.
  • Heb je de smaak te pakken? Dan kun je rustig verder opbouwen tot gewenst aantal kilometers.

Loop je een aantal weken niet of weinig? Schakel dan weer een stukje terug in het schema en bouw het weer rustig op. Ook je hond verliest spiermassa en conditie als hij of zij (tijdelijk) minder beweegt. Begin na een blessure bij de hond ook weer bij het begin van het schema en bouw op in overleg met een dierenarts of fysiotherapeut.

Wil je verdergaan? Dan kun je ervoor kiezen om na 15 kilometer door te gaan naar 20, of zelfs 25 of 30 kilometer. Maar voor een afstand vanaf zo’n 15 kilometer, zul je zelf waarschijnlijk ook moeten gaan trainen. Dus dan kun je het samen met je hond doen. Houd ook rekening met de wensen en voorkeuren van je hond tijdens het lopen. Tips die je kunt hanteren tijdens het lopen:

• Loop geen lange afstanden bij temperaturen boven de 22 graden (dit kan lager liggen als jouw hond warmtegevoelig is!)
  • Loop je met sneeuw of op paden waar gestrooid is? Smeer de voetzolen van je hond dan in met vaseline, zodat er geen kloofjes ontstaan, en je sneeuwklontjes makkelijk kunt verwijderen. Maak de zooltjes terug thuis wel altijd schoon!
  • Laat je hond bij temperaturen boven 22 graden niet over asfalt lopen
  • Houd elk uur even pauze, je hond is een sprinter, dus zal dan even behoefte hebben om bij te komen. Dat hoeft niet lang, en biedt jou ook de mogelijkheid een slok water te drinken of iets te eten.

Uitrusting voor jou en je hond

Wat trek jij aan en neem jij mee als je een (lange) natuurwandeling gaat maken?

• Goede wandelschoenen, voor goede grip en droge voeten
  • Ga je een lange wandeling maken en weet je niet precies wat je tegen gaat komen? Doe dan een wandelbroek aan. Deze droogt snel, kun je (vaak) afritsen en heeft genoeg zakken. Bij koud weer kun je er een thermo-onderbroek of sportlegging onder aantrekken voor extra isolatie
  • Een waterdichte jas (want je weet het maar nooit…)
  • Een zonnebril of pet
  • De route die je wil lopen (bijvoorbeeld gedownload in de app Komoot)

Wat stop je voor jezelf in je rugzak?

• Een (of meer) flesjes water. Tip: geen doppers, die gaan open in je tas tijdens het lopen. En: beter te veel dan te weinig water meenemen!
  • Iets te eten voor onderweg (zeker nu de horeca dicht is)
  • Een powerbank voor je telefoon (zeker bij een wat oudere telefoon en lange wandelingen kan het zijn dat je telefoon na 15km leeg is, en als je er dan nog 5 moet, staat het zo slordig…)
  • Ga je in het buitenland wandelen? Neem dan ook je paspoort of ID-kaart mee.

Uitrusting voor je hond

• Uiteraard het geleidetuig, gewone riem en een bel voor aan de halsband
  • Hondenschoentjes, altijd handig bij een onverwachte roosterbrug of -trap.
  • Potje vaseline in de winter
  • Een lange lijn, eventueel met heupgordel, voor als je lange stukken met hond aan de lijn moet of wil lopen
  • Een flesje water en een bakje, zodat de hond ook voldoende kan drinken
  • Een (honden)handdoek om hem na de wandeling schoon te maken
  • Eventueel een speeltje of balletje
  • Ga je in het buitenland lopen? Vergeet dan ook niet het hondenpaspoort en zorg dat de hond een geldige enting heeft tegen rabiës.

Door: Carolien Danckaerts, Oogvereniging Geleidehondgebruikers

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of stel je vraag via:

Oogvereniging Geleidehondgebruikers

Sluit je aan bij Oogvereniging Geleidehondgebruikers voor informatie, ervaringen en contact

Oogvereniging Geleidehondgebruikers