Aanpassing regels vergoeding geleidehondgebruikers 2026
Geplaatst op: 26 november 2025
Een grote groepgeleidehondgebruikers werd in oktober onaangenaam verrast door een brief van hun zorgverzekeraar. Daarin werd aangekondigd dat per 1 januari 2026 de regels voor het krijgen van een gebruikersvergoeding worden aangepast. Gebruikers die verzekerd zijn bij de Achmea groep (Zilveren Kruis, Interpolis en FBTO) hebben hiermee te maken.
De veranderingen houden onder meer in:
- De gebruikersvergoeding wordt niet meer automatisch uitgekeerd. Gebruikers moeten elk kwartaal een aanvraag indienen door het invullen van een op internet geplaatst aanvraagformulier.
- Is de hond langer dan 6 jaar in dienst, dan moet de gebruiker elk jaar, zolang de hond nog werkt, een kopie van een identiteitspas van de hond opsturen. Van de school wordt verwacht zo’n pas vanaf het zevende dienstjaar uit te reiken na een nazorgbezoek als bewijs dat de hond nog gezond is.
Administratieve verwerking
De aanpassingen betekenen veel administratief werk en een extra belasting voor geleidehondgebruikers, die als slechtziende of blinde toch al vaak moeite hebben met het invullen van formulieren en gebruik van het internet. Ook de scholen staan niet te juichen over rompslomp met deze pasjes. Vooraf is niet met hen overlegd.
Er zijn over deze veranderingen klachten binnen gekomen bij de Ooglijn en de themagroep.
Actie in november
De werkgroep WOENA van onze themagroep stuurde namens de Oogvereniging een brief naar Zilveren Kruis/Achmea met een bezwaar tegen de verandering en om meer uitleg over de regels te krijgen. Ze vragen daarin om een gesprek in de hoop Zilveren Kruis/Achmea op andere gedachten te brengen.
N.B.: vanzelfsprekend staat het iedereen vrij om bij zijn/haar zorgverzekeraar een eigen protest in te sturen.