Tips voor een toegankelijk dagje uit

Oogvereniging 10 jaar
Geplaatst op: 6 juli 2023 dame lopend met een volle dagrugzak

Nederlanders trekken er graag op uit voor een uitstapje of een dagje in de natuur. Zijn de ca. 350.000 Nederlanders die blind of slechtziend zijn hier anders in? Zeker niet. Gelukkig zijn er veel toegankelijke opties voor een onvergetelijk dagje uit. Wat dacht je bijvoorbeeld van een wandeling op een lekker modderig pad, of knisperende schelpen onder je blote voeten? Een stukje fietsen (op de tandem) of liever het water op? Het kan allemaal, evenals een bezoek aan een toegankelijk museum.

Voorbeelden van goed toegankelijke uitjes verspreid over Nederland:

• Het museumpark Archeon in Alphen aan den Rijn: vecht als een gladiator of bak brood als de prehistorische mens. Beleef vroeger tijden door de verhalen en voorstellingen.
  • In het Prehistorisch Dorp in Eindhoven ontmoet je bewoners van het dorp uit de prehistorie tot de late Middeleeuwen en luister je naar hun verhalen.
  • Het van Gogh museum in Amsterdam leidt mensen met een visuele beperking langs een aantal schilderijen en legt deze uit. Een aantal voelbare maquettes geven een ander inzicht op van Gogh’s werk.
  • Diergaarde Blijdorp in Rotterdam biedt een rondleiding waarbij deelnemers (opgezette) dieren mogen voelen
  • Tijdens de wandeling door het Nationaal Bomenmuseum in Zeist zijn de informatieborden beschikbaar in braille.
  • Neem mensen zonder visuele beperking mee naar het Muziem in Nijmegen en laat hen ervaren hoe het is om weinig of niet te zien.
  • Een bijzondere wandeling maken in Den Haag? Wat denk je van een geur-voelwandeling? Check hiervoor de website van Voorall.

Waar vind ik tips?