Hoe om te gaan met verlies van gezichtsvermogen

Glaucoom
Geplaatst op: 16 maart 2023 Portretfoto Karin Westerink

Als je je gezichtsvermogen door glaucoom geheel of gedeeltelijk verliest is dat een verlies met veel impact. Je verliest niet alleen je vermogen om (goed) te kunnen zien, maar ook veel mogelijkheden en vanzelfsprekendheden. Zowel praktisch als sociaal-emotioneel kom je van alles tegen waar je een eigen antwoord op moet geven. Hoe je omgaat met dit proces is zo persoonlijk als een vingerafdruk.

Verlies verwerken heeft twee kanten

Vanaf het moment van de diagnose glaucoom start er een verwerkingsproces. Hoe en in welke mate deze start is bij iedereen anders. Universeel van een verwerkingsproces is dat het een slingerbeweging is tussen twee kanten. De ene kant is de kant waar verlies al je aandacht vraagt. De emoties kunnen dan overheersen. Je kunt je verdrietig, boos of neerslachtig voelen en onzeker over van alles. De andere kant is die waar je bezig bent met het zoeken naar aanpassingen, nieuwe mogelijkheden en nieuwe zin geven aan je leven. Je bent dan gericht op hulpmiddelen, andere zinvolle bezigheden en het hervinden van balans. Beide kanten horen bij verwerking en vragen veel energie. Tijdens een verwerkingsproces ben je niet je oude vertrouwde zelf. Het is normaal om te slingeren en soms even aan een van beide kanten te blijven hangen. Wel is het belangrijk dat de slinger op een gegeven moment weer beweegt. Wie te lang aan een kant blijft, kan vastlopen in zijn verwerking. Dan kan professionele hulp uitkomst bieden.

Levend verlies is nooit klaar

Het verlies van je gezichtsvermogen heeft invloed op alle levensgebieden. En helaas is er geen eindpunt aan de verwerking. Je kunt niet zeggen dat het een keer klaar is. Je kunt het niet achter je laten omdat het beperkte zicht er elke dag is. Kenmerkend van dit zogenoemde Levende verlies is dat het zich in pieken en dalen door je leven weeft. Iedere dag kan een confrontatie, frustratie of associatie de slinger van verlies weer in beweging zetten. Soms is dat heel even en soms kun je dan weer wekenlang uit balans zijn. Wie de slinger gaat herkennen en steeds beter wordt in het meebewegen, zal ook sneller zijn eigen balans terugvinden. Met het besef dat de slinger op een onbewaakt moment weer een tikje kan krijgen.

Omgaan met verlies

Ieder mens is anders gebakken. En zal ook anders met die slinger omgaan. Hoe je ermee omgaat, welk antwoord je geeft op je lot is een mengeling van karakter, cultuur, veerkracht, de mate van steun door je omgeving, de levensfase waarin het verlies plaatsvindt, en nog wat ingrediënten. De een kan goed met de intense emoties overweg, een ander raakt erdoor ontregeld en een volgende houdt ze zoveel mogelijk onder de duim. Het is daarom lastig in dit blog algemene tips te geven hoe het beste om te gaan met het verlies van gezichtsvermogen. Erover praten helpt voor de een wel en een ander gaat liever wandelen en weer een ander moet eerst alles goed overdenken.

Verlies moet verwerkt worden, daarin heb je geen keus. Wat op de korte termijn helpt, zoals jezelf afleiden of juist zoveel mogelijk doorgaan met je leven en er zo min mogelijk mee bezig zijn, werkt op de lange termijn niet. Uiteindelijk is het noodzakelijk de werkelijkheid onder ogen te zien. Wat betekent het voor je en wat doet het met je, zijn dan essentiële vragen. Hoe en wanneer je jouw verliezen aangaat is weer heel persoonlijk. Het zijn niet de omstandigheden die je leven bepalen, maar de manier waarop je ermee omgaat.

Houvast

Voor wie op zoek is naar wat meer houvast bij de verwerking van en het omgaan met slechtziend of blind worden, vindt op mijn website meer blogs. Of kan mijn boek ‘Een nieuwe draad spinnen’ lezen. Dit gaat over verwerking van en omgaan met slechtziend of blind worden. Het is te koop bij de boekhandel of alle grote webshops. Ook is het te leen in audio en braille bij Passend Lezen.

Geschreven door: Karin Westerink

Karin Westerink vertelt ook over het omgaan met verlies in de tweede aflevering van de podcastserie over het omgaan met glaucoom. Luister de aflevering hier!

Alle voordelen van lid worden op een rijtje

• Toegang tot nieuws, alleen geselecteerd voor leden
  • Gratis of met korting toegang tot webinars en evenementen
  • Contact met mensen met een oogaandoening (bij jou in de buurt)