Kom in actie op maandag 16 oktober, de dag van de witte stok 2023

Openbaar vervoer
Geplaatst op: 16 mei 2023 man met witte stok op trottoir

Jaarlijks is er half oktober de internationale Dag van de witte stok. Nationaal en internationaal vragen mensen met een visuele beperking die afhankelijk zijn van de witte stok, om begrip van de medemens die gebruik maakt van de openbare ruimte. Help je mee om de witte stok meer bekendheid te geven? Lees hier meer over de Dag van de Witte Stok 2023 en de acties die er zijn!

Helaas weten veel mensen zonder een visuele beperking niet waar de witte stok met de twee rode ringen voor staat. Daarom vragen op 16 oktober* aandacht voor de witte stok. Met activiteiten door het hele land willen we de kennis hierover vergroten. Met als doel dat mensen rekening houden met mensen met een witte stok. Dat ze bijvoorbeeld hulp aanbieden om een lastig punt te overbruggen of veilig over te steken.

Het thema

Het thema van dit jaar is: op pad met de witte stok, geef ons de ruimte. Het idee is dat er aandacht wordt gevraagd om mensen met de witte stok de ruimte te geven die ze nodig hebben om zich te oriënteren onderweg.

De afgelopen jaren is er al veel actie geweest voor de witte stok. Maar om mensen zich hier echt bewust van te maken, moet je de boodschap blijven herhalen. Dit doen we het liefst dagelijks, maar zeker tijdens de internationale dag van de witte stok.

Help jij mee om de campagne tot een succes te maken op 16 oktober?

Je mag zelf een activiteit bedenken, maar uiteraard kun je je ook aansluiten bij activiteiten die door een ander wordt georganiseerd. Vanuit het landelijk bureau bieden we je ondersteuning d.m.v. een projectgroep die jouw vragen kan beantwoorden, persberichten maakt of je helpt contacten te leggen met landelijke partijen.

Voor meer informatie en aanmelden kun je terecht bij de regiocoördinator of voorzitter in je regio. De contactgegevens van deze personen vind je onderaan deze pagina.

Het zou leuk zijn als elke provincie minimaal een bijdrage levert aan de Dag van de Witte Stok door middel van acties en via de media aandacht vraagt voor de witte stok. Social media en de geschreven media hebben veel impact op het succes van de acties.

Enkele voorbeelden van afgelopen jaar

In 2022 vroeg een groep mensen met een visuele beperking aandacht in o.a. Sneek en Drachten bij de busstations. Zij gingen in gesprek met beleidsmedewerkers en medewerkers van Bam-Vastgoed, die bezig waren met het opnieuw inrichten van het busstation Sneek. Zo konden de medewerkers van Bam Vastgoed de aanbevelingen voor aanpassingen meenemen.

Een ander voorbeeld uit 2022 komt uit Brabant. Tijdens de treinreis kwamen een oudere man en een jongen van acht jaar in gesprek over de beperkingen. Tips en trucs werden uitgewisseld. Een meeluisterende wethouder werd zich zeer bewust wat je allemaal moet doen om je bestemming te bereiken.

Een actie op Utrecht CS kreeg veel aandacht van treinreizigers. Geïnteresseerden mochten proberen om met een donkere bril een route te lopen en te ervaren hoe het is als je met een witte stok je weg moet vinden. Ogen gingen letterlijk open…

* De dag van de witte stok is eigenlijk op 15 oktober, maar omdat dit een zondag is verplaatsen we de acties naar maandag 16 oktober 2023.

Contactgegevens regio coördinatoren

Groningen: Bert Zwart, bertzwart@oogvooromgeving.nl