‘Meer mensen met een beperking aan het werk? Geef ze dan ook een kans.’

Ervaringsdeskundigen
Werk
Geplaatst op: 13 juli 2023 sollicitant zittend aan een tafel de terwijl de interviewer notities maakt

Minder dan één op de vijf werkgevers heeft iemand met een arbeidsbeperking in dienst. Zo concludeert het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). Hieraan wordt toegevoegd dat de maatregelen die worden getroffen om deze vorm van arbeidsdiscriminatie tegen te gaan niet effectief genoeg zijn. Waar komt dit door en wat doet de Oogvereniging om deze situatie te verbeteren?

Bron: Trouw, 12 juli 2023

In het artikel van Trouw worden oorzaken genoemd die meewerken aan waarom nog zo weinig mensen met een (visuele) beperking betaald werk doen. Eén daarvan zal voor velen herkenbaar zijn. Iemand een blinddoek opzetten en door het pand laten lopen om te ervaren wat iemand met een visuele beperking ervaart. Deze veelgebruikte methode geeft inzicht, vermindert vooroordelen en wie weet houdt de ander ook nog eens meer rekening met iemand met een visuele beperking. Althans, dat zou je denken.

Averechts effect

Onderzoek wijst echter uit dat zo’n dergelijk blinddoekparcours een gevoel van hulpeloosheid opwekt. Dit geeft op zijn beurt de impressie dat iemand met een visuele beperking niets ziet of kan. Ten onrechte, want door te wennen aan je beperking leer je hier zo goed mogelijk mee om te gaan, wat je niet kan ervaren tijdens zo’n eenmalige test. De vooroordelen namen hierdoor alleen maar toe.

Wat werkt wel?

Er zijn goede interventies te noemen, die te weinig worden ingezet. Een voorbeeld hiervan is om goed te luisteren naar de ervaringen van iemand met een (visuele) beperking. Ook adviseren de onderzoekers om, bijvoorbeeld bij een sollicitatieprocedure, objectiever te werk te gaan door vooraf de benodigde competenties vast te stellen. Vervolgens is het zaak voor werkgevers om hieraan vast te houden en zich niet te laten leiden door een onderbuikgevoel of de ‘klik’ die ervaren wordt met een kandidaat. Volgens onderzoek verkleint zo de kans op kansenongelijkheid.

Wat doet de Oogvereniging?

De Oogvereniging zet zich ervoor in dat meer mensen met een oogaandoening een betaalde baan hebben. Een baan vinden, je baan behouden én jezelf kunnen ontwikkelen is daarbij van belang. Dit doen we bijvoorbeeld met de themagroep ‘Werk’, waarin we kansen delen, ervaringen verzamelen en in gesprek gaan met werkenden en werkzoekenden. Daarnaast doen we nog veel meer, op de volgende pagina lees je over onze activiteiten en ons standpunt over werk.

Wil jij jouw ervaringen delen over het vinden van betaald werk of een stage? Anneke Berkhout is coördinator werk bij de Oogvereniging. Zij is erg benieuwd naar je ervaringen en gaat graag met je in gesprek. Stuur gerust eens een e-mail naar anneke.berkhout@oogvereniging.nl of bel 030 – 200 63 07.