Naar de inhoud
Tekst grootte

Nieuw meldpunt voor ontoegankelijke producten

Nieuws
Geplaatst op: 26 juni 2025

Per 28 juni 2025 gaat de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn (European Accessibility Act) in. De richtlijn houdt in dat onder andere banken, webwinkels, media en streamingdiensten hun diensten en producten toegankelijk moeten maken voor mensen met een beperking. In dit artikel lees je meer over deze nieuwe richtlijn en wat jij kunt doen als je ontoegankelijke producten of diensten tegenkomt.

Over de EAA

In de European Accessibility Act staan toegankelijkheidseisen voor producten en diensten in Europa. In Nederland is de EAA in nationale wetgeving omgezet door een paar bestaande wetten aan te passen. Bijvoorbeeld de Warenwet, Wet op het Financiële toezicht en het Burgerlijk Wetboek.

De EAA geldt kort samengevat voor zes categorieën:

  • E-handelsdiensten:
    Diensten waarbij het doel is om een overeenkomst te sluiten. Denk aan een ticket reserveren, iets kopen in een webshop of een verzekering afsluiten.
  • Diensten die toegang verlenen tot audiovisuele mediadiensten:
    Diensten die het mogelijk maken om televisie te kijken en programma’s, video’s en films te streamen.
  • Bankdiensten:
    Diensten rondom betalen, beleggen, sparen, hypotheken etc.
  • Elektronische communicatiediensten:
    Alle telecommunicatiediensten die aan consumenten worden geleverd, zoals diensten rondom bellen, mailen en internet.
  • E-books:
    Diensten voor het lezen van digitale boeken.
  • Onderdelen van personenvervoer:
    Diensten rondom tickets, reisinformatie, communicatie over dienstregelingen etc.

Ook de bijbehorende producten die nodig zijn om deze diensten te leveren moeten aan toegankelijkheidseisen voldoen. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur, toezichthouder op de EAA, geeft een overzicht van deze producten die toegankelijk moeten zijn.

Melding maken van ontoegankelijke producten

Met de invoering van de EAA worden leveranciers van diensten en producten verplicht om de toegankelijkheid van hun diensten en producten op orde te maken. Dit is niet alleen goed nieuws voor mensen die slechtziend of blind zijn, maar maakt het voor iedereen makkelijker om diensten en producten te gebruiken.

Kom je een product tegen dat niet toegankelijk is? Dan kun je daar een melding van maken bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur.

Meer lezen over de ingang van de European Accessibility Act