Op bezoek bij het Irishuys

Digiwijs
Provincie Zuid-Holland
Geplaatst op: 3 april 2023 een aantal taststokken op een rij

Op 15 april 2023 stond de bijeenkomst van de Digiwijs-groep Den Haag in het teken van een bezoek aan hulpmiddelenleverancier Irishuys in Gouda. De focus lag op toegankelijke huishoudelijke apparaten. Om 10:00 uur werden we welkom geheten door Edwin Prosman en collega Marianne met koffie/thee en Goudse stroopwafels.

Feelwaretechniek

Knoppen op ovens, inductiekookplaten en wasmachines werken aan de hand van feelwaretechniek, waarbij aanraking van knoppen gesproken informatie geeft, zoals het wasprogramma en de temperatuur. We vonden de stem allemaal heel goed te verstaan. Met goed voelbare knoppen is met dezelfde feelwaretechniek een multifryer goed toegankelijk gemaakt.

Telescoopstokken

Na de huishoudelijke apparaten kwamen de Iris telescoopstokken aan bod. Deze zijn negendelig. De onderdelen klikken bij het uitvouwen stevig in elkaar en blokkeren, zodat de stok niet in elkaar schuift bij het lopen.

Persoonlijke vragen

Na de presentatie was er ruimte voor onderling contact en meer persoonlijke vragen. Met trots vertelde Edwin over de laatste jaren waarin o.a. door corona behoefte bleek aan toegankelijke spelletjes. Samen met collega Marianne liet hij ons van alles bekijken.

Digiwijs Den Haag

Heb je vragen over het gebruik van computer, laptop, telefoon en tablet? De bezoekers van de Digiwijs-bijeenkomsten in Den Haag ondersteunen elkaar bij vragen en wisselen de laatste nieuwtjes uit. Regelmatig staan de bijeenkomsten in het teken van een bepaald thema, zoals bepaalde hulpmiddelen. De Digiwijs-bijeenkomsten vinden eenmaal per vier tot zes weken plaats op de zaterdagochtend van 10.00 tot 12.00 uur op de locatie WDC Bezuidenhout, Johannes Camphuysstraat 25, Den Haag. De eerstvolgende bijeenkomst vindt plaats op zaterdag 17 juni. Op het programma staan o. a. het bespreken van de herinneringenapp op de iPhone en whatsapp op de computer. Ook zullen we even stil staan bij het kennisportaal van Koninklijke Visio. Verdere suggesties zijn welkom.

In Zuid-Holland is er ook een digiwijsgroep in de Rotterdamse regio.