Oversteeklijn aangelegd op stationsoverpaden

Openbaar vervoer
Geplaatst op: 12 juli 2022

De oversteeklijn is een lijn op een stations-overpad die de verbinding maakt tussen de geleidelijnen op de perrons.

Oversteeklijn niet altijd veilig

Geleidelijnen zijn veilig. Altijd. Daarom liggen er geen geleidelijnen op een overpad waar het immers niet altijd veilig is. Voor iemand die blind of slechtziend is (en dus afhankelijk is van het openbaar vervoer) is de oversteek lastig. Er zijn weinig oriëntatiepunten en als de bellen beginnen te rinkelen halverwege de oversteek, is de trein binnen ca. 5 seconden bij u. Paniek!

Snel oversteken

De oversteeklijn is altijd aan het begin en het eind van de lijn voorzien van een waarschuwingsvlak (noppentegels) van 120 x 120 cm. Op dit vlak staat u altijd buiten de slagbomen en dus veilig voor de trein. Op dit vlak kunt u dus op uw gemak met behulp van de taststok de oversteeklijn opzoeken en daarna de lijn volgen. Het is belangrijk om de lijn zo snel mogelijk weer te verlaten, want de lijn ligt op de oversteek waar de trein ook rijdt. De oversteeklijn garandeert dus niet, zoals de geleidelijn dat wel doet, dat u op een veilige route staat.

Ontwikkeling

De oversteeklijn is ontwikkeld door ProRail in nauw overleg en samenwerking met de Oogvereniging en PBT Consult.

Toekomst

De oversteeklijnen zijn voorlopig alleen beschikbaar op de stations-overpaden, maar kunnen in de toekomst mogelijk ook op andere (spoor)overgangen gebruikt worden.

Instructiefilmpje.

De Oogvereniging maakt momenteel in samenwerking met ProRail een instructievideo over het gebruik van de oversteeklijnen.

Meer informatie

Voor meer informatie over routegeleiding kunt u terecht op de pagina over belijning en markeringen op de website van de Oogvereniging >>