Regel reisassistentie op álle treinstations

Geplaatst op: 9 december 2021

De Tweede Kamer buigt zich op dit moment over het Actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor 2021. Dit rapport vertelt hoe het gesteld is met de toegankelijkheid van de stations en de treinen die op deze stations stoppen. Een goed moment, vonden de Oogvereniging, Ieder(in) en partners, om het belang van reisassistentie bij de vaste kamercommissie onder de aandacht te brengen.

Het rapport Toegankelijkheid Spoor 2021 laat zien dat regionale vervoerders niet op alle stations waar ze stoppen reisassistentie aanbieden. Voorbeelden van regionale vervoerders zijn Syntus, Arriva of R-Net.

NS biedt momenteel ook nog geen reisassistentie aan op alle stations, maar gaat dit wel doen vóór 2025. Om te zorgen dat echt iedereen mee kan met de trein vragen de Oogvereniging, Ieder(in) en partners om dezelfde afspraak met regionale vervoerders te maken.

Wat is reisassistentie?

U bent op een verjaardag geweest en wilt met het openbaar vervoer weer naar huis. Of u hebt een werkafspraak gehad in voor u onbekende stad. Als u vertrekt of aankomt op een station waar u de weg niet kent, kan een reisassistent van NS of een andere vervoerder u helpen.

Als regionale vervoerders reisassistentie aanbieden, is dit hooguit in- en uitstap hulp. Niet zoals de NS die persoonlijke begeleiding vanaf de ingang van het station biedt. Een deel van de mensen met een visuele beperking heeft persoonlijke begeleiding nodig vanaf de ingang van het station tot en met het vinden van de deur van de trein en andersom of tussen de verschillende treinen bij een overstap.
Zonder deze persoonlijke begeleiding verdwalen zij op het station ondanks de routegeleiding via de geleidelijnen.

Verder lezen