Stemmen op 15 maart 2023

Verkiezingen
Geplaatst op: 13 maart 2023

Op 15 maart 2023 kun je stemmen voor de Provinciale Staten en voor de waterschappen. Op deze pagina vind je informatie over toegankelijk stemmen op 15 maart 2023. Deze pagina zal komende dagen verder aangevuld worden.

Algemene informatie

Op onze pagina Stemmen met een oogaandoening vind je algemene informatie over hulpmiddelen op het stembureau, de stemmal en audio-ondersteuning, hulp bij het stemmen, iemand machtigen etc.

Taxivervoer naar het stemlokaal

Vakbonden FNV en CNV startten een meldpunt voor mensen die niet kunne stemmen vanwege de OV-staking. In overleg zoeken ze een oplossing voor vervoer naar een toegankelijk stembureau. Bel hiervoor op 15 maart voor 17.30u.: 088 368 03 68.

Meld je positieve of negatieve ervaringen over de vervoersvoorziening naar een toegankelijk stembureau met de Ooglijn via 030-2945444 of ooglijn@oogvereniging.nl.

Verschillende gemeentes hebben een eigen mogelijkheid voor vervoer naar een toegankelijke stemlocatie:

De gemeente Utrecht biedt inwoners met een beperking taxivervoer naar een toegankelijk stemlokaal indien het streekvervoer staakt op 15 maart. Lees hoe je deze voorziening kunt aanvragen.

Ook de gemeente Zwolle biedt de mogelijkheid voor mensen met een visuele beperking om naar 1 van de 2 locaties met een stemmal en soundbox (het Stadskantoor en het Academiehuis in de Grote Kerk) vervoerd te worden. Dit kan door 14038 te bellen (gemeente Zwolle). Zij zullen het vervoer naar het stemlokaal dan verder telefonisch met je afstemmen.

Standpunten College Rechten van de Mens en Kamervragen

Op dit moment is er nog geen definitieve duidelijkheid of de staking doorgaat op woensdag 15 maart. Het College voor de Rechten van de Mens heeft op 10 maart een statement op de website geplaatst: Als staken het stemmen belemmert: botsende rechten in aanloop naar de verkiezingen | Nieuwsbericht | College voor de Rechten van de Mens (mensenrechten.nl)

Ook zijn er Kamervragen beantwoord:

Antwoorden op Kamervragen over de bereikbaarheid van stemlocaties | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl

Antwoorden op Kamervragen over het bericht ‘Slechtzienden blijven thuis door ov-staking: zorgen over actie op verkiezingsdag’ | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl

Meldpunt toegankelijke verkiezingen

Positieve en negatieve ervaringen rondom deze verkiezingen kun je melden bij het Meldpunt Onbeperkt Stemmen van Ieder(in).

In de media

Hieronder vind je een overzicht van de media-aandacht voor toegankelijk stemmen.

De Stentor: Stemmen met een visuele beperking als er ook nog eens gestaakt wordt is soms niet te doen: ‘Vreselijk’

Omroep Fryslan: Stemmal en soundbox helpen blinden en slechtzienden bij het stemmen

Radio 1/Kennis Over Zien: (Ervarings)deskundigen Wendela Oskam en Steven Dekker aan het woord

NOS: Gigantische stembiljetten en ‘stemtaxi’ voor slechtziende en blinde kiezer

Reformatorisch Dagblad: Belangengroepen boos over staking streekvervoer op verkiezingsdag

NH-Nieuws: Met wat hulp kleurt slechtziende Sandra voor het eerst zelf het juiste vakje rood

Radio 1, Dit is de dag (met beeld): Kun je het maken om op de dag van de Provinciale Statenverkiezingen te gaan staken?

Omroep Tilburg: Ook Tilburgers met een beperking kunnen gaan stemmen