Terugblik geslaagd Oogcongres 4 november

Oogzorg
Provincie Utrecht
Geplaatst op: 6 november 2023 een volle zaal luistert naar directeur luuk-jan boon die het oogcongres opent op het podium

De Oogvereniging kijkt terug op een mooie dag! Op deze pagina vind je reacties van bezoekers van het Oogcongres en foto’s van de workshops en sprekers. Luuk-Jan Boon, directeur van de Oogvereniging, begon het programma door de bezoekers van harte welkom te heten, waarna dagvoorzitter prof. Saskia Imhof het programma in goede banen leidde.

Reacties van bezoekers

Om een beeld te krijgen van hoe het Oogcongres is bevallen, heeft de organisatie reacties uitgevraagd bij verschillende bezoekers, welke hieronder te lezen zijn. Was jij bij het Oogcongres aanwezig en wil jij ook graag je mening geven? Vul dan deze vragenlijst in!

Van de sessie over duurzaamheid heb ik opgestoken dat je er echt bij stil moet staan hoeveel verspilling er in de gezondheidszorg is, en dat er een hoop winst te behalen valt op dat gebied. Ik vond het fijn om te zien dat dr. Redmer van Leeuwen, zich hier hard voor maakt en dat dat vruchten afwerpt!

De sessie over de staaroperatie was geweldig informatief, helder en grappig! Ik heb aan één stuk door geboeid geluisterd! Ik denk dat veel mensen hier baat bij hebben gehad en hoop dat leden dit nog terug willen zien. Ik heb de staaroperatie al achter de rug, maar deze lezing was toch verhelderend. Het geeft een goed gevoel dat er enorm nagedacht wordt over veiligheid en dat er met de apparatuur van tegenwoordig betere metingen mogelijk zijn.

Op gebied van mijn ‘eigen’ kwaal, glaucoom is het mooi te zien hoe een arts als Hans Lemij zich al 30 jaar inzet om de gevolgen van glaucoom zo klein mogelijk te houden. Hoe eerder gevonden hoe meer schade voorkomen kan worden. De techniek ontwikkelt zich zo snel dat een bevolkingsonderzoek steeds dichterbij komt!

De Belg Koen Kas was soms lastig te volgen, maar zijn verhaal was absoluut boeiend, grappig en soms ook beangstigend. Wil ik wel weten wat voor ziektes ik kan krijgen? Nou nee, maar het was wel inspirerend om je lijf (en in ons geval je ogen) goed in conditie proberen te houden. Deze sessie heeft me wel een paar dagen bezig gehouden!

De sessie over erfelijkheid van hoge myopie van professor Klaver was interessant. Het was vooral fijn dat er genoeg tijd was om vragen te stellen en hier antwoorden op te krijgen.

De lezing van professor Lemij, waarin hij pleitte voor een Bevolkingsonderzoek Glaucoom, in de toekomst zelfs mogelijk thuis te doen met een speciale app, was geweldig interessant. Dit zou echt een doorbraak zijn in het diagnosticeren van mijn oogaandoening!

Het Oogcongres bood een mooie mix van actuele onderwerpen, echt passend bij deze tijd.

een volle foyer met bezoekers van het oogcongres

Foto’s van het Oogcongres

Zo’n 200 bezoekers waren aanwezig in cursus- en vergadercentrum Domstad in Utrecht voor medische informatie en de nieuwste ontwikkelingen in de oogzorg voor hun oogaandoening.

professor saskia imhof voor een projectscherm

Dagvoorzitter prof. Saskia Imhof neemt het woord over.

dokter redmer van leeuwen met een bril in een mooi bruin pak

dr. Redmer van Leeuwen vertelt over milieu-impact van de oogheelkunde

In zijn presentatie ging dokter van Leeuwen in op hoe de gezondheidszorg en specifiek de oogheelkunde kan bijdragen aan de overgang naar een duurzame maatschappij. Zowel het grote verhaal als de kleine stapjes kwamen aan bod.

nic reus in een donkere colbert met wit overhemd

Dr. Nic Reus over bilaterale cataractchirurgie

Sinds november 2021 mag er in Nederland routinematig direct tweezijdig een staaroperatie worden uitgevoerd. Tot dan toe werd dit (zeer) zelden gedaan. Nic Reus ging in op waarom dat zo is en wat de voor- en nadelen zijn van het opereren van beide ogen op dezelfde dag.

koen kas in een donkerblauwe colbert met wit overhemd

Prof. Koen Kas over technologie als delight voor de ogen

Kas ging in op de boeiende toekomst van de oogheelkunde en de verbetering van de patiëntenervaring voor blinden en slechtzienden. De achterliggende vraag was: hoe omarmen we technologische ontwikkeling terwijl we de zorg menselijk houden?

een volle zaal met mensen luistert aandachtig naar tijdens een van de workshops

Verschillende oogaandoeningen kwamen aan bod tijdens de vele workshops

Zo waren er workshops over glaucoom, hoge myopie, PXE, uveïtis en nog veel meer.

bezoekers in een grote auditorium zaal luisteren naar panelgesprek

Workshop over hoge myopie

Dorien Staal, bestuurslid van de Oogvereniging, leidt het panelgesprek over hoge myopie (bijziendheid). De hamvraag van het gesprek was: hoe pak je als (ouder van een) patiënt met myopie zelf de regie in de oogzorg?

Heb jij het Oogcongres gemist?

Er is een opname gemaakt van het ochtendprogramma van het Oogcongres. Voor €5,00 kun je deze terugkijken. Wil jij de opname per e-mail ontvangen? Stuur een e-mail naar de Ooglijn via ooglijn@oogvereniging.nl of bel naar 030 – 2945444.