Van dans tot DNA: terugblik op het Oogcongres 2021

Digiwijs
Oogzorg
Geplaatst op: 11 november 2021

Mocht u naar aanleiding van de informatie uit de webinars vragen of opmerkingen hebben, neem dan contact op met de Ooglijn via 030-2945444 of ooglijn@oogvereniging.nl.

Tijdens het eerste webinar over DNA, RNA, gentherapie, stamcellen en moleculaire pleisters gaf professor Rob Collin (Radboudumc) een minicollege over het DNA, de bouwstenen van ons lichaam. Hierna volgde een heldere uitleg over wat gentherapie is, hoe het werkt en wat de mogelijkheden zijn voor de oogheelkunde, nu en in de toekomst. Ook beantwoordde hij vragen uit de chat over de toepassing van verschillende therapieën. Kijk het webinar terug >>

In webinar nummer 2 vertelde dr. Michael Abramoff van de University of Iowa wat we kunnen verwachten van Artificial Intelligence in de oogheelkunde. Dr. Abramoff gaf ons een blik op de (on)mogelijkheden en de valkuilen van kunstmatige intelligentie. Wat is de ethische kant van AI en wat zijn de gevolgen voor een patiënt van het opslaan van persoonlijke medische gegevens? Kijk dit leerzame webinar terug >>

Op 4 oktober (Werelddierendag), was Tjeerd de Faber, oogarts in het Oogziekenhuis én in Diergaarde Blijdorp aan het woord. Hij vertelde met mooie verhalen uit de praktijk dat ook dieren staar of een andere oogaandoening kunnen krijgen. De Faber liet aan de hand van voorbeelden en filmpjes zien hoe ze met dieren met een oogprobleem omgaan en wat een oogaandoening voor een dier zelf kan betekenen. Wist u bijvoorbeeld dat dieren soms gedragsproblemen krijgen doordat ze andere dieren niet goed zien? Kijk het webinar terug >>

Het vierde webinar ging over Domotica: hoe laat je jouw huishoudelijke apparatuur voor je werken? 2 deskundige sprekers van Visio en Bartiméus lieten in een aangepaste kamer zien hoe je bijvoorbeeld met je stem (dus zonder te hoeven kijken) je verlichting en elektronica in huis kunt bedienen. Ook legden ze duidelijk uit welke valkuilen er nog zijn en wat we in de toekomst van domotica kunnen verwachten. Bekijk het webinar >>