Visuele aanpassingen in de sprinters van NS

Openbaar vervoer
Geplaatst op: 27 januari 2022

Wat kunt u verwachten in de sprinters?

Voor mensen met een visuele beperking zijn de volgende voorzieningen aangebracht:

• De buitendeuren hebben een contrasterende kleur (een gele deur op een geheel witte of een blauw/witte achtergrond)
  • U hoort een geluid als de deuren open gaan.
  • U hoort een geluid als de deuren tussentijds automatisch sluiten.
  • U hoort een geluid als de deuren sluiten voor vertrek.
  • De deurknop is verlicht.
  • De knoppen zijn herkenbaar op gevoel (denk aan knoppen voor de buitendeur, voor het toilet en noodknoppen).

Voelbare noodknop in de sprinter

Andere voorzieningen

In alle sprinters vindt u een rolstoeltoegankelijk toilet. Als u wilt in- of uitstappen is er een schuiftrede bij de rolstoelingang: wel zo makkelijk voor wie niet (goed) kan lopen, of een kinderwagen, rolkoffer of fiets mee de trein in neemt.

Ook is er een plek voor twee fietsen, zijn er twee gemarkeerde plaatsen voor rolstoelen en een speciale noodknop. Met deze knop krijgt u als reiziger, in geval van nood, direct contact met de machinist. Deze knop is te vinden bij de rolstoelplek en in het rolstoeltoegankelijk toilet.

Wat doet de Oogvereniging?

De Oogvereniging zet zich in voor toegankelijk openbaar vervoer. We vinden dat iedereen met een oogaandoening zelfstandig moet kunnen reizen van A naar B.

Hiervoor werken we nauw samen met NS en ProRail. Samen met ervaringsdeskundigen hebben we standpunten ontwikkeld over hoe de ideale trein eruitziet. Deze heeft NS gebruikt als basis bij het ontwikkelen van de nieuwe sprinters.

Meer weten

Lees meer over het reizen met de trein als u een oogaandoening hebt.