Webinar: Toegankelijk openbaar vervoer op maandag 29 april

Openbaar vervoer
Voor vrijwilligers
Geplaatst op: 28 maart 2024 stadsbus staat stil bij een bushalte

Op 29 april van 10:00 t/m 11:15 uur organiseert de Oogvereniging een webinar over het Bestuursakkoord toegankelijk OV voor actieve vrijwilligers van de Oogvereniging en overige belangstellenden.

Aanleiding en inhoud van het webinar

In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV van november 2022 staat een waslijst van afspraken over het verder toegankelijk maken van het OV. Denk daarbij aan het toegankelijk maken van bushaltes en OV-knooppunten en de uitbreiding van reisassistentie.

Aan het woord komen Peter Waalboer, mobiliteitsvrijwilliger bij de Oogvereniging en Martin Boerjan, beleidsmedewerker bij Ieder-In. Peter geeft een toelichting op de afspraken die van belang zijn voor mensen met een visuele beperking. Daarna gaan Peter en Martin in op de uitvoering van de afspraken en de stand van zaken.

Zorgen over de uitvoering

Een belangrijk deel van de afspraken moet uitgevoerd worden door de regionale vervoersautoriteiten. Zij moeten op 1 juni uitvoeringsplannen indienen bij het ministerie van Infrastructuur. Dat lijkt ons een erg krappe termijn. Ook vraagt de Oogvereniging zich af of en hoe de doelgroep van mensen met een beperking betrokken wordt bij het uitvoeringsplan. Dit is verplicht in het verlengde van het VN-verdrag Handicap.

Aanmelden of vragen voor de sprekers?

Stuur dan een e-mail naar petra.kortenhoeven@oogvereniging.nl. We sturen je een bevestiging van je aanmelding en de tekst van het Bestuursakkoord.

Heb je vragen aan de sprekers? Tijdens het webinar kan je reageren via de chat. Of mail je vragen voor of na het webinar naar petra.kortenhoeven@oogvereniging.nl, projectleider mobiliteit en toegankelijkheid en ‘Oogvereniging regionaal aan zet’.

Openbaar Vervoer

Zodat jij zelfstandig kunt reizen met het openbaar vervoer

Bekijk onze standpunten