Jeukende ogen

Jeukende ogen komen veel voor. Het is vaak onschuldig, maar je kunt er behoorlijk last van hebben. Zeker in het voorjaar zitten er weer veel pollen van gras en bomen in de lucht en hebben mensen met hooikoorts veel last van jeuk, tranen en branderige, geïrriteerde ogen. Oogleden kunnen rood en dik worden en het oogwit wordt rood, met veel en/of slijmerige tranen. Maar jeukende ogen kunnen ook een andere oorzaak hebben.

Door: Mw. Dr. M.V. van Hecke, oogarts in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg

Allergie

Een allergische oogontsteking kan seizoensgebonden zijn, zoals bij hooikoorts. De pollen in de lucht die de allergische reactie veroorzaken zijn vaak niet te vermijden. Maar een allergische oogontsteking kan ook niet seizoensgebonden zijn en veroorzaakt worden door bijvoorbeeld huisstofmijt, schilfertjes van dieren, oogmake-up, of medicijnen.

Beide allergische reacties zijn te behandelen met speciale oogdruppels tegen allergie, soms in combinatie met ontstekingsremmende druppels. Als de oogklachten samengaan met een loopneus dan wordt de behandeling vaak gecombineerd met een neusspray. Ook kunsttranen (bepaalde oogdruppels die werken als aanvulling op uw eigen traanvoucht) en koude kompressen kunnen verlichting geven.

Ontsteking

Een andere veel voorkomende oorzaak van jeukende ogen is een ontsteking van de ooglidrand (blefaritis). In de rand van het ooglid zitten de haarzakjes van de wimpers en vlak daarnaast zitten talgkliertjes die zorgen voor een deel van de traanproductie. Deze haarzakjes en kliertjes kunnen ontstoken raken. Dat kan een hardnekkige, chronische aandoening zijn en kan leiden tot veel irritatie, jeuk en een branderig gevoel. De ooglidrandjes kunnen wat verdikt en rood zijn en oogleden zijn mogelijk dichtgeplakt als u ‘s ochtends wakker wordt. Ook zijn er soms korstjes tussen de wimpers te zien. Omdat deze ontsteking van de ooglidrand vaak leidt tot een slechtere traanproductie hebben mensen met een ooglidrandontsteking vaak ook klachten van droge, branderige ogen.

Goed schoonmaken

Deze ontsteking van de ooglidrand komt heel erg veel voor. De oorzaak is een bacterie die u normaal met zich meedraagt op de huid. Gelukkig kunt u er zelf veel aan doen om zo min mogelijk klachten te hebben. Heel belangrijk is dat u de oogleden goed schoonmaakt en make-upresten iedere avond zo goed mogelijk verwijdert.

Dit kan bijvoorbeeld met een nat doekje of een wattenstokje. Ook kan het heel goed met een beetje baby-shampoo op een wattenstokje, zodat u heel precies de oogleden kunt reinigen. Daarnaast wordt aangeraden om warme kompressen te gebruiken. De warmte zorgt ervoor dat het talg in de kliertjes wat vloeibaarder wordt en de klieruitgangen worden wat wijder, zodat de kliertjes weer beter gaan werken. Warme kompressen kunt u maken door een doekje/washandje of bijvoorbeeld een wattenschijfje onder de lauwwarme kraan te houden. Leg deze vervolgens 5 minuten op uw gesloten ogen. Hierbij kunt u de ooglidrand een beetje masseren zodat het talg goed uit de kliertjes kan komen. Dit kunt u twee keer per dag herhalen.

Vaak helpt dit al genoeg om de klachten te verminderen. Het vervelende is echter dat de klachten weer terugkomen zodra met de behandeling gestopt wordt. Daarom is doorgaan heel belangrijk. In ernstige gevallen kan uw huisarts of oogarts ook nog medicijnen voorschrijven.

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of stel je vraag via