Word vrijwilliger

Vrijwilligerswerk doen bij de Oogvereniging is een verrijking voor jezelf én voor een ander. Sluit je aan!

proefpersonen wandelen over een geleidelijn

Waarom vrijwilliger worden?

Iedere dag gebeurt er wel iets bijzonders in de Oogvereniging. De ene dag is er een Oogcafé, de andere dag een test met innovatieve navigatiesystemen, een voorlichtingsbijeenkomst of een contactdag rond een bepaalde oogaandoening. Als je je aansluit als vrijwilliger bij de Oogvereniging maak je deel uit van deze levendige club mensen. Je kunt doen wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt.

Dit is wat het je oplevert als je vrijwilliger wordt bij de Oogvereniging:

• Je krijgt een inkijkje in de nieuwste ontwikkelingen op allerlei gebieden.
  • Je ontmoet veel leuke nieuwe mensen.
  • Je krijgt de kans om jezelf te ontwikkelen.
  • Je kunt invloed uitoefenen op iets dat voor jou zelf belangrijk is. Dat kan gaan om medische informatie over jouw oogaandoening maar bijvoorbeeld ook over de toegankelijkheid van de stationsomgeving waar je iedere dag komt.

Vrijwilligerswerk dat bij je past

Binnen de Oogvereniging kun je veel verschillende soorten vrijwilligerswerk doen:

Je doet een taak die aansluit bij wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Denk aan lobbyen in de gemeente, voorlichting geven, bijeenkomsten organiseren, social media bijhouden of uitnodigingen schrijven.

Je werkt mee in een project. Denk aan de Glaucoomweek, de Dag van de Witte Stok of het Contactnetwerk Ziekenhuizen.

Je verleent hand- en spandiensten. Denk aan koffieschenken in een oogcafé en mensen en spullen naar voorlichtingsbijeenkomsten brengen met de auto.

Je zet jezelf in als ervaringsdeskundige. Je denkt mee in onderzoeken of projecten over (het leven met) oogaandoeningen. Of juist heel praktisch: je bekijkt een website, app of product om te zien of deze bruikbaar is als je niet (goed) ziet.

Je draagt bij aan het beleid van de Oogvereniging. Je zet je voor langere tijd in voor de Oogvereniging. Dat kan bijvoorbeeld in het kernteam van een ledengroep of als coördinator van een oogcafé. Soms zijn er vacatures in bestuur of ledenraad van de Oogvereniging.

Vrijwilligerswerk bij de Oogvereniging

Iets voor jou?

Neem contact op met de Ooglijn. De medewerkers van de Ooglijn bespreken graag met jou je wensen en mogelijkheden en kijken wie jij het beste op weg kan helpen.

Of neem contact op via: