Voorlichting over leven met een oogaandoening

Voorlichting: man met simulatiebril loopt met stok over geleidelijn

Voorlichting op locatie

Onze vrijwilligers (ervaringsdeskundigen) komen dit graag zelf vertellen tijdens een presentatie of gastles voor jouw organisatie. We geven voorlichting aan veel verschillende soorten organisaties. Denk hierbij aan:

• Scholen
  • Verenigingen
  • Zorginstellingen
  • Dienstverlenende organisaties
  • Mantelzorgers

Onze voorlichting passen we altijd aan de doelgroep en het doel van de bijeenkomst aan.

Scholen

In samenwerking met het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) verzorgt de Oogvereniging lesprogramma’s en gastlessen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. De Oogvereniging stelt lesmateriaal ter beschikking. De lessen op school kunnen worden verzorgd door verkeersleerkrachten vanuit het ROV en/of ervaringsdeskundigen vanuit de Oogvereniging. In het basisonderwijs worden deze lessen verzorgd binnen het programma SCHOOL op SEEF.

Bekijk ook onze speciale pagina voor kinderen.

Onderwerpen

Er zijn veel onderwerpen mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan:

• Leven met een oogaandoening/visuele beperking
  • Mobiliteit: betekenis en gebruik van de witte stok en/of de blindengeleidehond
  • Hulpmiddelen: loepen; loepbrillen/telescoopbrillen; teksten toegankelijk maken via camera’s, scanners of via ondersteunende apps; schermlezers op de computer/tablet/smartphone
  • Het verouderende oog
  • Algemene informatie over de Oogvereniging en wat zij doet voor mensen met een oogaandoening/visuele beperking

Alle presentaties kunnen worden aangepast aan leeftijd, interesses en actualiteit. Voor kinderen zijn er uitdagende opdrachten in de presentaties opgenomen. Bespreek je wensen met ons, we denken graag met je mee.

Voorlichting

Een presentatie of gastles aanvragen

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Of via mail: