Lezingen en workshops tijdens de Oogdag Overijssel 2024

Verspreid over de zalen zijn er verschillende lezingen en workshops om uit te kiezen! Je voorkeuren kun je aanklikken tijdens het versturen van je aanmelding.

Let op: Helaas heeft de locatie geen lift waardoor er alleen ‘s morgens twee clinics goed toegankelijk zijn omdat deze zich op de begane grond plaatsvinden. Voor de overige clinics is het nemen van de trap een vereiste. Dit is een open houten trap en heeft een tussenlanding.

sfeerbeeld van de locatie, het ontmoetingscentrum in wierden. te zien zijn lange tafels met comfortabele stoelen

Ronde 1  – 10:45 – 11:30

Vragenuurtje met een optometrist

Door: Visio
Stel al jouw vragen aan de optometrist waar je tijdens een consult niet aan toekomt. Bijvoorbeeld: Hoe werkt oogdruppelen? Wat is het verschil tussen een optometrist en een oogarts? Voor specifieke vragen over uw persoonlijke situatie is mogelijk geen ruimte. Deze workshop vindt plaats op de begane grond en is goed toegankelijk.

Zintuigenspel

Door: Bert en Ellen Zieleman.
Heb jij dat ook wel eens? Dat je het samen spelletjes doen mist omdat je niet (meer) ziet? Met ‘prikkel je zintuigen’ kun je (weer) gewoon meedoen. met dit volledig toegankelijke spel kan iedereen ontdekken wat ruiken, horen, proeven en voelen voor je kunnen betekenen. er zijn meerdere spelvormen te bedenken waardoor dit speelbord multifunctioneel toepasbaar is voor jong en oud…

Mobiliteit: Lopen met een tast- of herkenningsstok

Door: Bartiméus
Wat is het verschil tussen een tast- of herkenningsstok? Wanneer gebruik je welke stok en waar kun je uit kiezen? En hoe zorg je dat je een goede houding aanneemt om blessures door verkeerd gebruik te voorkomen? Bartiméus geeft je meer informatie over tast- en herkenningsstokken.

Escaperoom (VOL)

Tuinieren in de tuin en op je balkon

Door Ineke van Loo Vos uit Apeldoorn.
Ineke heeft geruime tijd als tuinvrijwilligster gewerkt bij Het Loo Erf. Hier heeft ze veel kennis en ervaring opgedaan met het blind tuinieren en tuinieren met minder zicht. De volgende onderwerpen komen aan de orde:

• Tuinplan maken
  • Structuur aanbrengen in bestaande tuin
  • Onkruid wieden
  • Tuinieren in potten in tuin en of balkon
  • Zaaien
  • Internet

Ronde 2  – 11:45 – 12:30

Levend verlies

Door: Karin Westerink.
Je zicht verliezen heeft grote impact op je leven. Hoe verwerk je dat? Hoe kun je omgaan met alle frustraties, emoties en alle stress die je onherroepelijk tegenkomt? Het is geen kwestie van accepteren en de draad van je leven weer oppakken. Hoe verwerken werkt en hoe met dit lot om te gaan heeft Karin Westerink beschreven in haar boek ‘Een nieuwe draad spinnen’. Zij komt vertellen over haar ervaringen en inzichten. Deze workshop vindt plaats op de begane grond en is goed toegankelijk.

Escaperoom (VOL)

Door: Visio

Salsadansen voor blinden en slechtzienden

Door: Glenn Wielingen van El Centro De La Salsa uit Hengelo.
Leer de passen,  het ritme en de communicatie in de dans van de swingende salsa. We leren je de passen, de houding en de technieken zodat ook jij na deze workshop kan spetteren op de dansvloer.

Djembé spelen (West-Afrikaanse vaastrommel)

Door Bemke Beernink uit Oldenzaal.
Leer verschillende basis-slagen te spelen op de djembé. Er zijn negen trommels beschikbaar, dus het aantal plaatsen voor deze workshop is beperkt.

Ronde 3  – 14:00 – 14:45

Hoge Myopie

Door: Ritsert Jansen uit Roden, kernteamlid van Oogvereniging Hoge Myopie.
Heb je een bril of contactlens met min-sterkte, dan ben je bijziend of myoop. We gaan in op mogelijke risico’s en gevolgen. We bespreken ook de noodzaak voor preventie bij volwassen en jongeren en betogen dat elke (groot)ouder hiervan zou moeten weten. Tenslotte komt de rol van de Oogvereniging en Oogfonds aan bod.

Massage, mindfulness en retraites voor blinden en slechtzienden

Door: Ingrid Smith uit Roermond.
Ze is massagetherapeut, mindfulnesstrainer en yogadocent. Zij organiseert de Blindfulness Retreats, dit zijn retraites voor blinden en slechtzienden met o.a. yoga en mindfulness. In de clinic zal ze vanuit eigen ervaring delen waarom yoga en mindfulness haar helpen met de uitdagingen van het leven als ook de uitdagingen die je tegenkomt als je een visuele beperking hebt. Ze geeft informatie over de Blindfulness Retraites en zal eenvoudige meditaties en mindfulnessoefeningen geven die helpen dicht bij jezelf en ontspannen te blijven.

Klankschalen

Door: Robert Rekers uit Vriezenveen.
Robert gaat een heerlijk klankschalenconcert geven met diverse instrumenten. Hierbij maakt hij gebruik van diverse klankschalen en instrumenten die verschillende geluidsfrequenties weergeven. Hij gaat dit laten voelen bij de deelnemers. Iedereen zal het weer anders interpreteren en voelen, zodat deze innerlijke reis door elk persoon anders wordt ervaren. Een moment en cadeautje van rust en genieten voor jezelf. Zodat je weer door klank in balans kan komen!

Kookworkshop

Ronde 4  – 15:00 – 15:45

Massage, mindfulness en retraites voor blinden en slechtzienden

Door: Ingrid Smith uit Roermond.

Tuinieren in de tuin en op je balkon

Door Ineke van Loo Vos uit Apeldoorn.

• Tuinplan maken
  • Structuur aanbrengen in bestaande tuin
  • Onkruid wieden
  • Tuinieren in potten in tuin en of balkon
  • Zaaien
  • Internet

Zintuigenspel

Door Bert en Ellen Zieleman.

Levend verlies

Door: Karin Westerink.

Terug naar de aanmeldpagina

Welke lezing of workshop is jouw favoriet? Ga terug naar de vorige pagina om je aan te melden.