Informatievoorziening

Als je net te horen hebt gekregen dat je een oogziekte hebt, heb je vast veel vragen. Maar ook als je een keuze moet maken voor een behandeling of als je te horen krijgt dat je niet meer mag autorijden, ben je op zoek naar alternatieven. Voor al deze vragen en nog veel meer kun je bij de Oogvereniging terecht. Hieronder kun je lezen op welke manieren we allemaal voorlichting geven.

Ooglijnmedewerker achter haar bureau met headset op

Stel je vraag aan de Ooglijn

Al je vragen over ogen, zien en niet (goed) zien, kun je stellen aan de Ooglijn. Onze collega’s zitten 5 dagen per week van 9.00 – 15.30 uur voor je klaar om je vragen per telefoon of mail te beantwoorden. Bij de Ooglijn kun je terecht voor informatie, advies en een luisterend oor. Daarnaast heeft de Ooglijn ook een Belteam voor als je wilt bellen met iemand met dezelfde oogaandoening als jij. Bel: 030 – 294 54 44 of mail ooglijn@oogvereniging.nl.

Bel de Ooglijn
Vrouw met lachend gezicht achter laptop

Nieuwsbrieven

Iedere 2 a 3 weken brengen we een nieuwsbrief uit met het laatste nieuws. Leden hebben een streepje voor en krijgen nieuws dat speciaal voor hen is geselecteerd op basis van hun interesses. Ook kunnen leden de nieuwsbrief in gesproken variant ontvangen,. Als lid vind je het laatste nieuws ook online op Mijn Oogvereniging.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Omslag en opgengeslagen pagina OOG

Magazine OOG

Ben je lid van de Oogvereniging? Dan krijg je 4x per jaar het magazine OOG of OOG-Glaucoom toegestuurd met de laatste inzichten en ervaringsverhalen. Als je lid bent van de Oogvereniging kun je het magazine OOG ook in gesproken variant ontvangen. Nieuwsgierig? Bestel eenmalig een gratis proefnummer van OOG of OOG-Glaucoom!

Ga naar magazines
een volle zaal luistert naar directeur luuk-jan boon die het oogcongres opent op het podium

Bijeenkomsten en webinars

Het hele jaar door worden er bijeenkomsten en webinars georganiseerd. Zo is er elk najaar ons Oogcongres, maar ook webinars en bijeenkomsten over medische ontwikkelingen, werk of zelfstandig reizen. In de regio’s zijn er wandel- en fietstochten, excursies en natuurlijk oogcafés. Word lid en doe mee! Niet-leden kunnen onze webinars tegen betaling volgen. Kijk voor een actueel overzicht van alle activiteiten in onze agenda.

Ga naar de agenda
Twee sprekers van de Oogvereniging over ervaringsdeskundigen

Ervaringsdeskundigenpool

In het VN-verdrag Handicap staat dat mensen met een beperking vanaf het begin bij ontwikkelingen betrokken moeten worden. ‘Niets over ons, zonder ons!’ Vind je het belangrijk en leuk om mee te denken en je stem te laten horen? Doe dan mee aan de ervaringsdeskundigenpool. Heb je als als bedrijf of organisatie behoefte aan de inbreng van ervaringsdeskundigen? Neem dan ook contact met ons op.

Meedoen als ervaringsdeskundige
Voorlichting: man met simulatiebril loopt met stok over geleidelijn

Voorlichting en gastlessen

Onze leden komen graag naar scholen, bedrijven of organisaties om een gastles te geven of voorlichting te geven over het leven met een oogaandoening. Als je wilt kun je zelf ervaren hoe het is om te lopen met een donkere bril en een taststok. Voor leerlingen van de basisschool hebben we kleurplaten en braille-alfabetjes.

Gastles aanvragen

Alle voordelen van lid worden op een rijtje

• Toegang tot nieuws, alleen geselecteerd voor leden
  • Gratis of met korting toegang tot webinars en evenementen