Hieronder treft u de ambities en de concrete doelen en activiteiten van de Oogvereniging aan voor het jaar 2020. Meer dan eerdere jaren steunt dit Werkplan op de samenwerking tussen vrijwilligers, (kernteams van de) ledengroepen en verenigingsbureau: al deze bevlogen en betrokken mensen samen maken het succes van de Oogvereniging!
Persoonlijke benadering
De Oogvereniging wil van betekenis zijn voor mensen die in alle variaties iets aan hun oog en/of met zien hebben: mensen die (nog) goed zien maar wel oogpatiënt zijn, mensen die (blijvend) slechtziend zijn, mensen die (bijna-)blind zijn of in de toekomst worden, mensen die naast dit beperkte zicht ook een auditieve beperking hebben.
De behoefte aan informatie en de belangstelling is voor iedereen net even anders, afhankelijk van de aard en het stadium van je aandoening en van de levensfase waarin je je bevindt. Iedereen is welkom en kan zich thuis voelen, dat is onze ambitie.
We vertalen deze kijk op wie we zijn in een steeds persoonlijker benadering van leden en op het organiseren van (nieuwe) platformen van mensen die dezelfde belangstelling delen. Doelen en acties die hierop aansluiten zijn in dit werkplan met name te vinden in blok 2 (communicatie), 6 en 10.
Goed geïnformeerd
Oogpatiënt zijn zorgt voor onzekerheden: kan mijn oogziekte genezen, is het erfelijk, ga ik slechter zien of word ik blind, kan ik blijven werken enz. Wachttijden zijn lang. De behoefte aan informatie is groot. En ook al ben je goed geïnformeerd, dan nog is het niet gemakkelijk om erachter te komen welke keuzes je hebt in de behandeling en om daarover mee te beslissen.
De Oogvereniging werkt aan het versterken van de positie van oogpatiënten door het lobbyen voor het verkorten van de wachttijden, het bieden van betrouwbare en vindbare informatie over alle mogelijke oogaandoeningen en het meeschrijven aan tools die patiënten helpen keuzemogelijkheden te kennen en in te brengen in het behandeltraject. En door – met financiële steun van het Oogfonds en Stichting Blindenhulp – organiseren van de professionele Ooglijn als individuele vraagbaak. Doelen en acties die hierop aansluiten zijn hieronder te vinden in blok 1, 12 en 13.
Dicht bij huis
De activiteiten van de Oogvereniging op het gebied van het leven met een visuele beperking veranderen. Door de gestage groei van het aantal oogcafés krijgen steeds meer mensen de kans dichtbij huis en met regelmaat kennis op te doen en ervaringen te delen. Het aantal sociaal-recreatieve evenementen neemt mede daardoor al sinds enige jaren af.
Wat betreft de belangenbehartiging is vooral op dossiers als mobiliteit, werk en digitale toegankelijkheid een sterkere verbinding van landelijk en lokale/regionale lobby cruciaal. Een goed voorbeeld daarvan is het doel alle stationspleinen toegankelijk te maken. Dat bereiken we alleen door goed gecoördineerde inspanningen op beide fronten, lokaal en landelijk. Doelen en acties die hierop aansluiten zijn te vinden in blok 6 t/m 9.
Handvatten
Veel mensen zijn bereid in hun eigen omgeving een activiteit te organiseren. Sprekende voorbeelden zijn het organiseren van een oogcafé en het onderhouden van de relatie met de oogpoli van een ziekenhuis. Dit is een grote kracht van de vereniging.
Waar wegens het in 2019 wegvallen van financiële middelen de formatie van het verenigingsbureau kleiner werd, neemt het aantal actieve vrijwilligers toe. Dat gaat niet vanzelf. Er gaat aan vooraf dat we beter leren hoe mensen te benaderen en te inspireren. Dat we weten wat leden wensen en aansluiten bij wat zij willen doen. Dat we initiatieven van mensen ondersteunen. Dat we vrijwilligers meer handvatten bieden (scholing, handreikingen, standpunten, voorbeeldbrieven enz.).
Een steviger verbinding van vrijwilligers en verenigingsbureau maakt de vereniging effectiever. Doelen en acties die hierop aansluiten zijn overal in dit werkplan te vinden.
Concrete doelen en acties
De Oogvereniging is, na de fusiejaren, een volwassen vereniging geworden die interne processen heeft vereenvoudigd en efficiënter heeft gemaakt. Daardoor is er volop ruimte voor de kerntaken: informatie delen, belangen behartigen en onderlinge contacten van mensen mogelijk maken.
In dit werkplan staan concrete doelen en acties waar we in 2020 extra aandacht aan besteden of die nieuw zijn. Daarnaast zijn er veel doorlopende activiteiten en projecten, vaak samen met partners en gesteund door fondsen. Op de website van de Oogvereniging staan over deze activiteiten projectplannen en –verslagen (op te vragen bij info@oogvereniging.nl).
Halverwege en aan het eind van 2020 rapporteren we over de resultaten die op onderstaande doelen en acties zijn bereikt. In de loop van het jaar berichten we er ook over in de nieuwsbrief, in Focus en op sociale media.
We hopen dat u in de volgende bladzijden bovengenoemde ambities herkent en nodigen u van harte uit op het onderwerp dat u aanspreekt uw eigen bijdrage, klein of groot, te leveren aan het realiseren van onze ambities.
Namens bestuur en verenigingsbureau,
Jan Vreeburg, Voorzitter
Joep Aarts, directeur
Werkplan 2020 in concrete doelen en acties
Algemeen
1. Ooglijn:
- is er in elk kwartaal tenminste één scholingsbijeenkomst georganiseerd
- is conform plan (2019) de tevredenheid van de klanten van de Ooglijn gemeten
- is duidelijk of en welke afspraken we maken met optiekzaken
- is de bereikbaarheid van de Ooglijn – binnen de mogelijkheden – geoptimaliseerd
2. Communicatie
- krijgen leden informatie steeds meer op maat, toegespitst op eigen interesses/behoeften
- krijgt het marketingonderzoek uit 2016 een follow-up, om goed in beeld te krijgen wat er sindsdien veranderd is en wat aandachtspunten zijn voor de jaren erna
- is de verbinding tussen ledenblad OOG en online/nieuwsbrief versterkt
- is er voor interne nieuwsbrieven een vernieuwd format en is er ondersteuning geboden
- is het eind 2019 gestarte nieuwe welkomsttraject geëvalueerd
- is de informatievoorziening naar vrijwilligers verbeterd (eind 2019 pilot Focus nieuwe stijl)
- is de website geüpdatet, op werking, functionaliteit en mobiele bruikbaarheid
- heeft de stijging van het aantal bezoekers van de website zich doorgezet
- hebben vrijwilligers de mogelijkheid gekregen een communicatie- of PR-training te volgen
- is op minimaal 2 onderwerpen een (social media-)campagne opgezet
3. Ervaringsdeskundigheid
- hebben we een pool van ervaringsdeskundigen georganiseerd, die bij de kennisontwikkeling van Visio, Bartiméus en Kentalis het cliëntenbelang inbrengen
- is in overleg met Visio en Bartiméus een vergoedingssysteem voor vrijwilligers ontwikkeld
- is de kennis uit deze trajecten benut om de inzet van ervaringsdeskundigheid door de Oogvereniging in onderzoeksprojecten en belangenbehartiging te professionaliseren
4. Financiën
- is er voor tenminste een bedrag van € 50.000 nieuwe (project-)subsidie gevonden
- is met fondsen gesproken over een vervolg op de eind 2020 aflopende projecten
- is het financieel meerjarenbeleid geactualiseerd en zijn er nieuwe afspraken gemaakt over de bestemming van reserves en fondsen
- is in samenwerking met de ledengroepen een voorstel ontwikkeld voor een (gedeeltelijke) overgang naar een activiteitenbegroting
5. Onderzoek
- is geprobeerd financiering te vinden voor een projectmedewerker onderzoek (enkele uren per week), die de rol van de Oogvereniging in wetenschappelijk onderzoek coördineert en stimuleert, en voor een vervolg op de onderzoeksagenda
- heeft het Cliëntenpanel van Uitzicht de dialoog met onderzoekers verder uitgebreid
- heeft de Oogvereniging samen met het Oogfonds de 5e editie van het Oogcongres georganiseerd, met daarin presentaties over de actuele stand van oogonderzoek
Participatie
6. Vereniging: Van vereniging naar verenigen
- bestaan er netwerken via mail, Whatsapp of Facebook van regionale vrijwilligers en verenigingsbureau op de onderwerpen mobiliteit/OV, werk en digitale toegankelijkheid
- is er een training ‘Hoe inspireer ik leden vrijwilliger te worden’ ontwikkeld en is deze drie keer aangeboden aan actieve leden, die voor een project of activiteit vrijwilligers zoeken
- heeft regelmatig onderling contact tussen ledengroepen (voorzitters, kernteams) het verenigingsgevoel versterkt en de uitstraling van één Oogvereniging vergroot.
7. Lotgenotencontact: kleinschalig en dichtbij
- zijn er op 75 plaatsen in het land oogcafés
- zijn er (regionale) netwerkbijeenkomsten van organisatoren van oogcafés geweest
- vindt met ondersteuning van het verenigingsbureau via een WhatsAppgroep uitwisseling plaats tussen organisatoren van oogcafés en is de Handreiking oogcafés geactualiseerd
- is in samenwerking met revalidatie-instellingen een aanbod gecreëerd van onderling contact van mensen die een revalidatietraject hebben doorlopen
- heeft elke provincie tenminste één activiteit georganiseerd gericht op onderling contact van jongeren met een visuele beperking
8. Informatie/Voorlichting
- hebben we op de website van de Oogvereniging de toolkit met informatie en instructies voor vrijwilligers uitgebreid
- is op de verschillende themapagina’s van onze website actuele informatie te vinden over lopende lokale en regionale belangenbehartigende actiesis geïnventariseerd welke vorm van ondersteuning regio’s wensen bij het geven van voorlichting op scholen over het leven met een visuele beperking
9 Belangenbehartiging
- zijn alle meerjarige projecten (mobiliteit, werk, betalingsverkeer, toegankelijk stemmen enz.) uitgevoerd volgens plan
- is in elke provincie op het gebied van mobiliteit en werk aantoonbaar gewerkt aan belangenbehartiging
- wordt het project voorpleinen/stationspleinen uitgevoerd volgens planning en is actief gezocht naar nieuwe /aanvullende financiers voor dit project
- is er voor het onderwerp digitale toegankelijkheid duidelijkheid over doelen en ambities en is er actief gezocht naar (extra) financiering
- is de (financiële) mogelijkheid verkend bij te dragen aan een verbetering van de inburgering van migranten met een visuele beperking
- is er een ondersteuningsaanbod voor lokale vrijwilligers die invloed willen hebben op het proces van opstellen van gemeentelijke inclusieagenda’s
- hebben blinden en (hopelijk) slechtzienden geen machtiging meer nodig voor de aanvraag van een hulpmiddel of begeleiderskaart
- hebben we een standpunt geformuleerd over de vergoeding van (innovatieve) hulpmiddelen en hulpmiddel-apps
- hebben we met de Vereniging Onbeperkt Lezen, dienstverleners en uitgevers een online community opgezet, waar uitgevers terechtkunnen met vragen over toegankelijkheid. (toegankelijk publiceren aan de bron).
- is het cliëntenperspectief ingebracht in ontwikkelingen binnen de revalidatiesector en in de opbouw van de expertisefunctie van deze sector
Patiëntperspectief, oogpatiënt zijn
10. Vereniging: van vereniging naar verenigen
- zijn er samenwerkingsafspraken gemaakt en uitgevoerd met patiëntenverenigingen voor mensen met een secundaire oogaandoening (als diabetes, schildklieraandoening, Marfan en reuma).
- is er binnen de Oogvereniging meer samenwerking en afstemming tussen patiëntengroepen en regio’s/provincies, zodat men meer kennis heeft van elkaars activiteiten.
11. Lotgenotencontact: kleinschalig en dichtbij
- bieden we, naast de bestaande contactdagen, (nieuwe) mogelijkheden voor onderling contact van mensen met dezelfde oogaandoening (belteam, meer facebookgroepen)
- is er een training ‘Hoe inspireer ik leden vrijwilliger te worden’ ontwikkeld en deze is drie keer aangeboden aan actieve leden, die voor een project of activiteit vrijwilligers zoeken
12. Informatie/Voorlichting
- zijn er binnen het project relatiebeheer ziekenhuizen 6 coördinatoren voor de 6 regio’s en contactpersonen voor tenminste 70 ziekenhuizen in Nederland
- is onderzocht hoe we nieuwe oogpatiënten beter kunnen bereiken, zodat zij goed gebruik kunnen maken van patiëntentools.
- hebben we een plan opgesteld voor kleinere en – in samenwerking met ziekenhuizen – grotere informatiebijeenkomsten in het land rond het thema ‘het verouderend oog’ en is de uitvoering ervan begonnen
- is, om samen beslissen te bevorderen, de beschikbare patiënteninformatie up-to-date en indien nodig uitgebreid
- hebben meer dan 1.000 mensen de landelijke contactdagen en/of het Oogcongres bezocht
- is de in 2019 ontwikkelde informatie over steun bij emotionele en (psycho-)sociale problemen ten gevolge van een oogaandoening of slechtziendheid onder de aandacht gebracht op minimaal drie contactdagen
- is met het Oogfonds een project uitgevoerd dat zich richt op het beter op elkaar afstemmen van medische informatie op de beide websites
- is een bredere vorm van uitwisseling van (wetenschappelijke) informatie voor leden gerealiseerd, bijvoorbeeld via de gepersonaliseerde nieuwsbrief
13. Belangenbehartiging
- hebben we ons ingezet voor het verbeteren van de toegang tot de oogzorg en het terugdringen van de wachtlijsten
- zijn de plannen uit de notitie ‘Juiste oogzorg op de juiste plek’ van NOG, OVN en Oogvereniging erkend door zorgverzekeraars
- is in gang gezet dat vanaf 2022-2023 optometristen taken overnemen van oogartsen
- hebben we elk kwartaal de toegangstijden van oogpoli’s gepubliceerd
- hebben we gelobbyd voor ‘stop wisselen oogmedicatie om niet medische reden’ en aandacht besteed aan bijwerkingen van oogmedicatie
- hebben we de ontwikkelingen op het gebied van ooginjecties gevolgd
- hebben we geparticipeerd in trajecten van (nieuwe) geneesmiddelen en behandelmethoden (gen- en celtherapie, gebruik Artificial Intelligence)
- is aandacht gevraagd voor specifieke oogaandoeningen op speciale momenten als de Usher Awareness Day, de Glaucoomweek (met contactmiddagen en informatiebijeenkomsten) en International Albinism Awareness Day.
December 2019